Bezpieczeństwo na desce SUP

Zaczynasz przygodę z deską SUP? Wybierasz się na pierwszą wyprawę po jeziorze? Znajomi zaprosili Cię na wspólny spływ?

Pływanie na desce może wydawać się nieco trudne, szczególnie jeśli stawiasz swoje pierwsze kroki w świecie paddleboardingu. Wiadomo, że to praktyka czyni mistrza ale kto pyta nie błądzi, tak więc przed pierwszym wypłynięciem na głębokie wody warto podszkolić się trochę w teorii. W końcu bezpieczeństwo na desce SUP to priorytet.

Prezentujemy więc krótki poradnik jak bezpiecznie pływać na desce SUP, jednocześnie świetnie się bawiąc!

1. Upewnij się że poprawnie stoisz na desce

Wydawać by się mogło, że jest to rzecz oczywista ale jeśli nigdy nie uprawiałeś żadnych sportów wodnych samo wejście na deskę może sprawić kłopoty. Często wcale nie jest oczywistym gdzie przód a gdzie tył – szczególnie jeśli są to duże allroundowe i szerokie deski, które co prawda zapewniają stabilność na wodzie ale dla nowicjusza mogą sprawić kłopot przy zajęciu odpowiedniej pozycji. Zanim wejdziesz „na pokład”, sprawdź więc gdzie znajdują się tzw. „finy”, czyli płetwy stabilizujące deskę. Powinny znajdować się z tyłu SUPa, ze względu na to, iż płetwy z przodu uniemożliwiałyby płynięcie w prostej linii! Pozycja, którą powinieneś przyjąć to pozycja prostopadła względem krawędzi deski, a zatem stopy równolegle do krawędzi deski, a twarz skierowana w przód deski. Wszystko odbywa się na wysokości uchwytu do przenoszenia deski, z nogami rozstawionymi w naturalnej pozycji – na szerokość ramion.

2. Używaj smyczki

Jedna z najważniejszych rzeczy przy każdej wyprawie supowej na wodę. Smycz, którą zakładasz na kostkę zapewni, że twoja deska nie odpłynie w silną dal w wypadku kiedy wpadniesz do wody i będziesz mógł szybko wdrapać się z powrotem na deskę. Nie zakładając smyczki ryzykujesz, że zanim wynurzysz się na powierzchnię, Twoja deska będzie już parę metrów dalej od Ciebie, parę metrów które mogą okazać się zabójcze w przypadku trudnych warunków pogodowych. Pamiętaj również w o kamizelce asekuracyjnej, którą wg Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 14 marca 2003 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej powinno posiadać się na statku w ilości odpowiadającej liczbie pasażerów. Definicja statku została wyjaśniona w Art. 5 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 roku o żegludze śródlądowej.

3. Wiosłuj w poprawny sposób

Może Ci się wydawać że jest to najprostsza część supowania – nic bardziej mylnego. Wypływamy na wodę po raz pierwszy z oczywistym zamysłem płynięcia przed siebie, a tu okazuje się że wiosłując zataczamy kółka! Dlaczego? Chodzi o technikę wiosłowania. Po pierwsze wiosło (jego łopatę) powinniśmy trzymać prostopadle do powierzchni wody (a nie pod kątem jak np. w łódkach). Wiosłować powinieneś też maksymalnie blisko burty deski – w późniejszej fazie wsadzając łopatę wiosła nawet pod dno deski wychylając się lekko tak żeby drążek przesuwał się po burcie Twojej deski. Wiosło prowadzone dalej od deski spowoduje myszkowanie Twojej jednostki – takie okrężne ruchy wykonywane daleko od deski po szerokim okręgu przydatne są do zawracania Twoją jednostką.

4. Wiosłuj całym ciałem

W skrócie – nie wiosłuj samymi rękami! Może wydać Ci się to dziwne, ale używanie mięśni całego ciała podczas wiosłowania znacząco ułatwia sprawę. Same mięśnie rąk są dość słabe (co ogranicza prędkość poruszania się deski i może spowodować zabraknięcie sił w przypadku potrzeby ich wykorzystania na dopłynięcie do brzegu. Wiosłowanie „całym sobą” jest najbardziej wydajną metodą zapewniającą siły na „czarną godzinę” oraz odpowiedni pęd desce, a zarazem będącą świetnym treningiem całego ciała. W najprostszy sposób rzecz ujmując staraj się umieszczać wiosło w wodzie jak najdalej od samego przodu deski przeciągając je do linii bioder na maksymalnie wyprostowanych rękach. Pamiętaj, że siła powinna iść z ręki, która umieszczona jest na górze wiosła, dolna służy tylko do odpowiedniego prowadzenia pagaja.

5. Patrz przed siebie

Kiedy zaczynamy dopiero naukę nowego sportu – czy to łyżwiarstwo, zjazd na nartach czy właśnie supowanie czujemy nieodparty przymus patrzenia pod nogi i modlenia się żebyśmy przypadkiem nie upadli. Jest to jednak błędne podejście i zdecydowanie powinniśmy opanować odruch patrzenia przed siebie. Prostując plecy, zapierając się palcami u stóp i patrząc przed siebie zwiększamy znacząco stabilność. Może brzmi to niewiarygodnie, ale obserwując nasze stopy zwiększamy ryzyko stracenia balansu, a wtedy… czeka nas już tylko zimny prysznic. Nie bój się więc, i wiosłując zawsze patrz gdzie płyniesz! Pamiętaj, że głowa to 1/7 ciężaru i jej opuszczanie nie pozwoli na czas ustabilizować pozycji w przypadku takiej konieczności.

6. Zapewnij odpowiednią przestrzeń

Morze jest szerokie jeziora obszerne, a rzeki długie. Mimo to na początku czujesz się pewnie bezpieczniej na małym skrawku tuż przy brzegu. Nie ma jednak nic bardziej mylnego – kotłowanie się na paru metrach kwadratowych razem z innymi supowiczami może doprowadzić do zderzeń, stłuczek i upadków tym gorszych na płytkiej wodzie gdzie nietrudno o kontuzje. Jeśli chcesz więc aby Twoje ubranie pozostało suche, deska bez pierwszych otarć, a Ty w pełni bezpieczny– wypłyń na szerokie wody i zapewnij sobie, oraz innym, wystarczająco miejsca na wiosłowanie.

7. Nie porywaj się z motyką na słońce

Na pewno oglądając zaprawionych w boju superów i superki czujesz podziw i sam chcesz spróbować swoich sił w wyścigach, na trudnym szlaku bądź na wysokich falach. Pamiętaj jednak że Matka Natura to potężna siła i nie mając odpowiedniego doświadczenia w starciu z Nią masz marne szanse. Oszacuj więc swoje umiejętności takimi jakie są w rzeczywistości i wybieraj miejsca oraz warunki odpowiednie do Twojego poziomu. Umiejętności i doświadczenie przyjdą z czasem. Pamiętaj też, że w tym pięknym sporcie nie chodzi o to kto popłynie najszybciej, poskromi największą falę lub odbędzie najtrudniejszy spływ – na deskę wskakujemy żeby dobrze się bawić.

8. Sprawdź prognozę pogody

Jest to kontynuacja punktu 7. Poza odpowiednim doborem miejsca na wiosłowanie, bardzo ważne jest wcześniejsze sprawdzenie prognozy pogody. Stojąc na swojej desce SUP jesteś uzależniony nie tylko od siebie ale również od otaczającej Ciebie aury, co – szczególnie w przypadku nowicjuszy, może okazać się bardzo niebezpieczne. Przed wyprawą sprawdź więc pogodę co najmniej kilka razy, przygotuj odpowiedni bagaż, załóż smycz i kamizelkę asekuracyjną. Jeśli natomiast złapie Cię niespodziewana zawierucha, szkwał czy wietrzysko połóż się na brzuchu na swoim SUPie z wiosłem pod sobą i wiosłuj rękami kierując się do najbliższego brzegu.

9. Spadaj z deski w poprawny sposób

Nawet jeśli jesteś już zawodowcem, dobrze wiesz że wpadanie do wody jest nieodłączną częścią pływania na desce SUP. Ważne jest jednak, w jaki sposób spadasz z deski. Podobnie jak w wielu sztukach walki, pierwszą rzeczą której się uczysz jest poprawne upadanie, tak podczas supowania powinieneś opanować sztukę wpadania do wody. Umiejętne spadnięcie z deski zapobiegnie niechcianym stłuczeniom i kontuzjom. Tak więc nie staraj się za wszelką cenę utrzymać na desce jeżeli Twoja równowaga została zachwiana. Po prostu wyluzuj się i upadnij bezpiecznie do wody. Jeżeli jesteś zabezpieczony za pomocą smyczki na kostkę i kamizelki asekuracyjnej to nic Ci nie grozi!

Pamiętaj, że deski SUP są duże i twarde, mogą więc zranić Cię podczas upadku lub spowodować kontuzje. Spadając do wody koniecznie trzymaj w rękach swoje wiosło tak żebyś szybciej wypłynął na powierzchnie i nie musiał szukać go na powierzchni wody, jeżeli je zgubisz to oprócz strat materialnych trudniej będzie Ci powrócić do miejsca startu.

10. Dbaj o swój sprzęt

Nie jest to żadna tajemnica że deski SUP są drogim sprzętem. Dobre deski powinny być wykonane z wytrzymałych materiałów, sklejone odpowiednią techniką i posiadać długoletnią gwarancję. W Twoim interesie jest jednak aby kupiony sprzęt rzeczywiście wytrzymał obiecane przez producenta lata użytkowania. Pomimo wytrzymałości i wysokiej jakości materiału, każda deska szybko ulegnie zniszczeniu jeśli będziesz nią rzucał, obijał i źle składował. Szanuj swoją deskę i dołączone akcesoria, a na pewno zapewnią Ci wiele lat dobrej zabawy! Jakiejkolwiek dobrej deski byś nie posiadał pamiętaj również o sprawdzeniu jej stanu przed każdorazowym użyciem na wodzie. Wszelkie uszkodzenia, nieszczelności i przetarcia powinny zwrócić Twoją uwagę i zostać dogłębnie sprawdzone! W przypadku rzeczywistych uszkodzeń zaniechaj pływania na wodzie.

Podsumowanie

W tym krótkim artykule przedstawiliśmy Ci 10 porad jak bezpiecznie pływać na desce SUP. Dla początkującej osoby może wydawać się to czarną magią ale zachowując powyższe zasady będziesz sunął po wodzie bez większych problemów już po kilku wyprawach.

P.S.

Oczywiście nie musimy chyba wspominać, że istnieje absolutny zakaz pływania na jakimkolwiek sprzęcie wodnym, w tym również deskach sup po spożyciu alkoholu lub innych środków odurzających.

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat bezpiecznego korzystania z deski SUP, lub jesteś zainteresowany kupnem deski marki Uone bądź Super, zapraszamy do pisania na naszego maila: uone@road24.pl, lub na facebooka, instagrama lub twittera!

Pasy w judo | Co oznaczają i jak je zdobyć?

Poziom zaawansowania zawodnika w judo oceniany jest na podstawie koloru przywdziewanego pasa. Pasy w judo przeznaczone dla ucznia nazwane są kyu, a rozróżnia się je za pomocą różnych kolorów. Stopnie mistrzowskie, zwane Dan także posiadają swoją własną kolorystkę...
Co oznaczają pasy w judo
Pasy w judo

Gramatura judogi – co oznacza?

Rozpoczynając przygodę z judo należy rozpatrzyć wiele różnych aspektów (klub, ilość treningów, grupę treningową, czy wybór stroju do judo). Najczęściej zastanawiamy się do jakiego dojo chcemy dołączyć, nie myśląc o osprzęcie którego zakup zostawiamy na ostatni moment.
Gramatura judogi co to
co to jest gramatura judogi

Judogi a kimono – jaka jest różnica?

Twoje dziecko zainteresowało się światem judo i postanowiło, że chce rozpocząć treningi. W następnym więc kroku należy zakupić odpowiedni strój na zajęcia. Tutaj następuje jednak małe skonfundowanie – jedni mówią o kimonie do judo, inni rzucają tajemniczym określeniem „judogi”.
Judogi a kimono - różnica
Kimono a judogi - jaka różnica

Deska SUP – instrukcja jak przygotować się do pływania

Jesteś przed pierwszym treningiem na SUPie w życiu, ale nie wiesz od czego zacząć? Pierwsze przygotowanie deski SUP może być nieco przytłaczające. Poniższa instrukcja pomoże Ci przebrnąć przez pierwsze pompowanie bez żadnych problemów!
Deska SUP instrukcja obsługi
Deska SUP instrukcja składania

Najlżejsze deski SUP – czy są lepsze?

Wakacje nadchodzą, wyjeżdżasz nad wodę na tydzień albo dwa. Możliwe, że wylatujesz samolotem do ciepłych krajów – w takim przypadku, kombinujesz jak najbardziej ograniczyć wagę bagażu. Zagwostką pozostaje twoja pompowana deska SUP: mimo iż zdecydowanie prostsza i lżejsza od twardych modeli...
Najlżejsze deski SUP
Przewiń na górę