Czy Twój e-bike powinien posiadać full-suspension?
Zamierzasz rozpocząć swoją przygodę z rowerami elektrycznymi (albo rowerami w ogóle) i zbierasz wszystkie potrzebne informacje aby zakupić rower idealny? Jednym z ważniejszych elementów, od których powinieneś zacząć swój wybór jest decyzja o rodzaju amortyzacji – czy Twój e-bike powinien posiadać full-suspension czyli pełne zawieszenie czy nie? Jakie są wady i zalety pełnego zawieszenia w e-bike’ach? Na te i inne pytania odpowiemy w tym artykule!
SPIS TREŚCI
- Co to rower elektryczny full-suspension?
- Po co mi rower full-suspension?
- Wady i zalety
- Jaka amortyzacja dla Ciebie?
- Podsumowanie
Co to rower elektryczny full-suspension?
Co to ‘full-suspension’? Z języka nagielskiego oznacza dosłownie “pełne zawieszenie”. Po polsku natomiast znaczy to, że taki rower elektryczny posiada zarówno przednią amortyzację w widelcu, jak i tylny amortyzator najczęściej bezpośrednio w ramie pod sztycą siodełka. Oba amortyzatory powodują, że nieprzyjemne “podskoki” czy wibracje wynikające z nierówności na drodze takich jak kamienie, krawężniki, dziury itd. są pochłaniane. Dzięki temu jazda staje się o wiele przyjemniejsza i bardzije płynna, niezależnie od rodzaju podłoża po którym się poruszamy.
Po co mi rower full-suspension?
Może zastanawiasz się porównując ceny rowerów full-suspension i hardtail: “czy na pewno muszę mieć pełne zawieszenie”? Niekoniecznie, ale jest to opcja godna rozważenie w kilku przypadkach.
Po pierwsze, jeśli wiesz że będziesz podróżować po różnych drogach czy szlakach, powinieneś zastanowić sie jakie szlaki bedą stanowić większość z pokonywanych przez Ciebie dróg? Dlaczego? Otóż droga drodze nie równa! Podróżowanie przez płąski, gładki asfalt lub miejskie chodniki na pewno będzie przyjemne niezależnie czy to na rowerze hadrtail czy full. W momencie kiedy jednak z betonowej drogi zjedziemy przyjemność ta może zamienić się w katorgę. Małe kamyczki, wyboje, dziury, wystające korzenie…. Wszystko to będziemy doskonale czuli podczas jazdy, jeśli nie zdecydujemy się na podwójną amortyzację. Jeśli droga natomiast jest wybitnie dziurawa i wyboista, możemy nawet doznać kontuzji! Odbity i posiniaczony “bagażnik” to przecież nic przyjemnego!
Amortyzacja w rowerach jest często tak samo potrzebna, jak w samochodach. Pochłania wibracje i wstrząsy wynikające z charakteru podłoża. Dodatkowo poprawia ogólną przyczepność do drogi podczas jazdy – to z kolei sprawia, że jeździmy bezpieczniej nawet po naprawdę trudnym terenie. Jesteś fanem jazdy wyczynowej? A może planujesz zjazdy po górskich ścieżkach? Jeśli tak, full-suspension na pewno będzie dobrym wyborem.
Wady I zalety
Jeśli wciąż jednak nie jesteś do końca przekonany, postaramy pomóc Ci w podjęciu decyzji prezentując krótki spis paru wad I zalet pełnego zawieszenia.
Zalety
Większy Komfort. Jak pisaliśmy wyżej, pełne zawieszenie oznacza, że amortyzator znajduje się zarówno w przedniej sztycy jak i tylnej części ramy jednośladu. Dzięki temu podczas jazdy zostaje pochłoniętych większość wstrząsów i wibracji wynikających z nierówności na drodze. Takie zawieszenie jest praktycznie obowiązkowe, jeśli chcesz jeździć po górskim szlaku i nie nabawić się kontuzji lub dosczętnie uszkodzić twojego jednośladu czyt. Np. silnika.
Większa Kontrola. Także wspominaliśmy o tym wyżej – systemy amortyzacyjne często poprawiają przyczepność roweru, pomagając obu oponom utrzymać się na drodze. Podwójna amortyzacja to mówiąc w skrócie podwójnie większa kontrola nad jednośladem podczas jazdy!
Dłuższa Żywotność: Chociaż systemy zawieszenia wymagają okresowej konserwacji, powodują również, że większość ram rowerów elektrycznych I podzespołów takich jak silnik zyskuje na żywotności. Sytuacja ta dotyczy to zwłaszcza rowerów górskich MTB, gdzie tradycyjny rower elektryczny bez zawieszenia typu full może wymagać serwisu po pierwszym downhill’u.
Wady
Droższe: Najbardziej oczywistym minusem korzystania z systemu full-suspension jest zwiększony koszt zakupu twojego roweru elektrycznego. Pełne systemy zawieszenia mogą kosztować dwukrotnie więcej niż przednia amortyzacja w rowerach typu hardtail. Chociaż systemy zawieszenia typu full poprawiają wydajność i komfort to niestety nie należą do najtańszych rozwiązań.
Więcej Wagi: Rowery elektryczne borykają się z problemem “nadwagi” w porównaniu do klasyczynych kuzynów. Pełne zawieszenie sprawią, że twój rower będzie jeszcze cięższy. Wiadomo że większa masa często oznacza też lepszą przyczepność, ale musisz pamiętać że kiedy przestajesz jeździć I chcesz wnieść swojego dwukołowca na 3 piętro po schodach, musisz dźwignąć często ca. 30kg!
Więcej Konserwacji: Systemy amortyzacyjne wymagają wymiany oleju, wymiany uszczelek i ogólnie częstszych przeglądów. To sprawi, że będziesz dość częstszym gościem Twojego lokalnego serwisu albo sklepu rowerowego w którym dokonałeś zakupu – no chyba że sam jesteś złotą rączką.
Jakiego rodzaju amortyzacji potrzebuje w moich rowerze elektrycznym?
Jakiej Ty będziesz potrzebował amortyzacji w swoim rowerze elektrycznym? Będzie to zależeć od tego, jakiego rodzaju jazdy zamierzasz się podjąć. Jeśli zamierzasz poruszać się głównie po mieście w celu jazdy do lub z pracy czy szkoły, będziesz potrzebował w większości przypadków tylko amortyzacji przedniej lub czasem nawet żądnej. Wiele miejskich rowerów elektrycznych jest wyposażonych w niewielką amortyzację w rurze siodełka, co zazwyczaj wystarcza dla typowego rowerzysty miejskiego.
Jeśli mieszkasz poza miastem i wiesz, że czeka Cię codzienne pokonywanie wiejskich dróżek lub leśnych ścieżek rower elektryczny z przednim zawieszeniem (hardtail) w zupełności Ci wystarczy. Jest on z założenia przeznaczony do użytku uniwersalnego i można nim przejechać zarówno po poza miejskich jak i asfaltowych trasach. Jeśli trzymasz się miasta i tylko czasami wybierasz się na niewymagający szlak rowerowy w górach z przyjaciółmi, to przednia amortyzacja będzie tym, czego potrzebujesz w swoim rowerze elektrycznym.
Jeśli planujesz intensywnie jeździć po szlakach górskich, ścieżkach rowerowych lub masz problemy z plecami lub stawami, zdecydowanie warto zakupić rower elektryczny z pełnym zawieszeniem. Dedykowane do downhill rowery górskie posiadają pełne zawieszenia. Rowerem elektrycznym z pełnym zawieszeniem można jeździć również po płaskich i gładkich powierzchniach ale weź pod uwagę, że taki jednoślad będzie się znacznie wolniej poruszać w porównaniu do tradycyjnych rowerów elektrycznych bez dodatkowej amortyzacji.
Podsumowanie
Mamy nadzieję że ten krótki artykuł pomógł przybliżyć Ci nieco koncepcję roweru elektrycznego z pełnym zawieszeniem. Jeśli jednak wciąż nie jesteś pewien czy podwójna amortyzacja jest dla Ciebie, lub masz inne techniczne pytania odnośnie jej funkcjonalności w rowerze elektrycznym, zapraszamy do kontaktu przez naszego maila: uone@road24.pl , facebooka lub instagrama!