Co to rower elektryczny typu cargo?
Co to rower elektryczny typu cargo?
Rower elektryczny typu cargo staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem w świecie dostawców takich jak Pyszne.pl, Glovo, Wolt czy Uber eats . Znany także pod nazwą ‘utility’, to model wyposażony w taką samą jak inne pedelce elektryczną asystę pedałowania zapewniającą zarówno właścicielom firm jak i większym rodzinom łatwy przewóz towarów czy np. dwójki dzieci do przedszkola! Ale co to rower elektryczny cargo? Dlaczego jest świetną alternatywą dla dostawców, a może nie tylko?
Rower Cargo
Elektryczny pedelec cargo, to –summa summarum, miejski rower elektryczny z dodatkowym miejscem na bagaże. Są to modele, które nierzadko tak jak w przypadku marki Uone posiadają dodatkową baterię umożliwiającą pokonywanie dłuższych dystansów bez konieczności ładowania! Fakt ten z pewnością zostanie doceniony przez profesjonalistów wykorzystujących tego typu pojazdy do pracy w mieście!
Rowery cargo same w sobie nie są jednak niczym nowym. Używano ich na długo przed pojawieniem się pierwszych samochodów dostawczych (początkowo w Holandii, potem w krajach Skandynawskich) – były jednym z głównych źródeł transportu drobniejszych towarów czy ludzi ze względu na ich koszt, a cały czas wykorzystywane są w dużej mierze np. w Indiach! Ich popularność zmalała kiedy na rynek wkroczyły pojazdy z silnikami spalinowymi mogące przewozić znaczne większe ładunki na znacznie większych odległościach. Jednakże dzisiaj, dzięki rozwojowi elektrycznej asysty pedałowania, model ten cieszy się swoistym renesansem jako ekologiczna forma dostaw wszelkiego rodzaju drobnicy w miejskim zgiełku!
https://www.kurjerzy.pl/blog/firmy-kurierskie/nietypowe-pomysly-kurierow-na-dostawy-przesylek
Dla kogo rower cargo?
W jakim celu najlepiej wyposażyć się w pedelec typu cargo? Są dwa główne przypadki.
Cele biznesowe
Nie ważne czy jesteś szefem znanej marki, szukającym sposobu na poprawienie wydajności dostaw, czy właścicielem mniejszego, lokalnego biznesu chcącym zaoszczędzić na paliwie bądź przyspieszyć i uefektywnić proces dostaw swoich produktów – wszystkie Twoje potrzeby mogą zostać zaspokojone dzięki ebike’owi typu cargo.
W przeciwieństwie do spalinowych samochodów dostawczych, rowery elektryczne nie produkują żadnych substancji szkodliwych środowisku. Dzięki temu możesz znacząco zmniejszyć ślad węglowy swojej firmy. W ten sposób nie tylko chronisz środowisko, ale i stajesz się za nie społecznie odpowiedzialny! Działanie takie może bardzo poprawić Twój wizerunek wśród coraz bardziej świadomych klientów.
Dodatkowym atutem jest oszczędność na paliwie. Rowery elektryczne są niezwykle wydajne pod tym względem – wystarczy pamiętać o regularnym ładowaniu baterii z gniazdka 230V oraz o wykonywaniu okresowego przeglądu. Jeśli poruszasz się rowerem elektrycznym nie potrzebujesz żadnej licencji, karty czy dowodu rejestracyjnego. Wystarczy sam dowód osobisty. Dodatkowo nie musisz się przejmować płaceniem za parkingi miejskie czy znalezieniem miejsca do zaparkowania celem rozładowania towaru. Ponadto w czasie szczytu komunikacyjnego sprawnie przemkniesz między samochodami omijając korki i zawsze będziesz z daną dostawą na czas co z pewnością zwiększy zadowolenie Twoich klientów!
Rodzinny transport z miejsca na miejsce
Elektryki cargo nie są jednak rozwiązaniem wyłącznie dla firm. Są też świetnym pojazdem rodzinnym! Specjalnie zaprojektowane miejsce na bagaże pozostawia wystarczająco dużo przestrzeni na zamontowanie dziecięcego siodełka (lub nawet dwóch w przypadku modelu Uone Cargo!). Jeśli więc potrzebujesz łatwego sposobu na odwiezienie dzieciaków do przedszkola lub szkoły, a chcesz oszczędzić zarówno na czasie jak i paliwie, elektryczny pedelec cargo jest idealnym rozwiązaniem także dla Ciebie!
Rodzaje roweru cargo
Rowery cargo można podzielić ze względu na ilość kół które posiadają oraz na ich ogólną budowę. Poniżej przyjrzymy się poszczególnym typom dostępnym na rynku.
Zależnie od ilości kół:
Dwa koła: dwukołowiec prowadzi się praktycznie tak samo, jak każdy inny rower. Są one lżejsze, szybsze i prostsze w manewrowaniu niż pojazdy z większą ilością kół, ale z drugiej strony trudniej utrzymać na nich równowagę przy dużym obciążeniu bagażnika.
Trzy koła: trójkołowiec jest stabilniejszy, szerszy a co za tym idzie może przewozić większe ciężary. Prostszy jest także na nich proces załadunku oraz rozładunku.
Cztery koła: Najbardziej modernistyczne rozwiązanie, rzadko spotykane na naszych drogach. Z rozwiązania tego korzystają duże firmy kurierskie stawiające na dużą stabilność jazdy oraz duże możliwości załadunku. Czterokołowiec bardzo trudno przewrócić dlatego idealnie nadaje się do przewożenia dużych i ciężkich towarów, tutaj np. przesyłek kurierskich!
Zależnie od budowy:
Pedelce cargo można podzielić też ze względu na samą budowę. Oczywiście jest mnóstwo podkategorii takich jak np. butcher bike (koła tej samej wielkości), cycle truck (przednie koło jest mniejsze), midtail (wydłużona rama w celu przewożenia większej ilości towarów) itd. My jednak skupimy się na czterech głównych rodzajach.
Long John: model wywodzący się z Danii. Long John jest dwukołowcem o mocno wydłużonej ramie z przodu. Strefa załadunku jest bardzo nisko, a znajduje się pomiędzy rowerzystą i przednim kołem. Ten model posiada specjalny mechanizm łączący przednie koło i kierownice, co podczas kierowania może być nieco trudne do opanowania dla nowicjuszy. Long John przewiezie naprawdę ciężkie ładunki, jednak jest stosunkowo oporny podczas manewrowania.
Boxbike (bakfiet): trójkołowce (chociaż zdarzają się I takie na dwóch kołach) tradycyjnie używane w Holandii. Posiadają najczęściej drewniane pudło na towar wbudowane w przednią część ramy. Ze względu na to rozwiązanie, rowerzysta podczas kierowania obraca zarówna kierownicą jak i wyżej wymienionym pudłem. Jest to dość popularny model wśród rodzin z dziećmi.
Trycykl z bagażnikiem tylnym: rowery na naprawdę ciężkie załadunki, zaprojektowane z myślą o przewożeniu towarów sięgających nawet setek kilogramów. Strefa załadunku wmontowana jest w tylną część ramy roweru (a więc za rowerzystą), co znacząco ułatwia sterowanie pojazdem.
Long Tail: Rodzaj roweru Cargo produkowany również przez markę Uone. Long Tail to rowery z wydłużonym tyłem, który umożliwia przewóz zdecydowanie większych ładunków niż klasyczny rower miejski z bagażnikiem! Dużym plusem jest olbrzymia manewrowość tego roweru porównywalna ze zwykłym mieszczuchem! Minusem wysoki próg załadunku towaru co przy zbyt dużym obciążeniu może powodować utratę kontroli nad pojazdem!
Na co zwrócić uwagę?
Zanim wybierzesz elektryczny rower cargo warto zorientować się na co jeszcze poza oczywistymi elementami elektryka zwrócić uwagę. Oto kilka przykładów.
Ochrona przed pogodą
Ile razy w ciągu tygodnia korzystasz ze swojego roweru? Dwa razy? Trzy? A może pracujesz jako dostawca i spędzasz na ebike’u całe dnie? Jeśli jest to dla Ciebie główny środek transportu ważnym elementem są zabezpieczenia przed warunkami pogodowymi. Niektóre modele posiadają wmontowany dach, inne przednią szybę. Jeszcze inne z kolei mogą być całkowicie zabudowane z każdej strony, kompletnie odcinając rowerzystę od warunków pogodowych. Ważnymi aspektami są także odpowiednie oświetlenie (jeśli jeździsz wieczorami lub w nocy jest to absolutnie konieczne akcesorium!). Nie wspominamy tutaj o błotnikach, które w naszym mniemaniu stanowią podstawę wyposażenia takiego jednośladu!
Zabezpieczenia
Jesteś odpowiedzialny za przewożenie towarów, czy transport dzieci do szkoły? Czy rower posiada pasy zabezpieczające twój ładunek? Czy jest gdzie bezpiecznie przymocować fotelik dla dziecka? Pamiętaj też, żeby zwrócić uwagę na rodzaj i jakość hamulców. Jeśli wozisz ciężkie rzeczy, Twoje hamulce będą musiały być szczególnie niezawodne – muszą w końcu zatrzymać masę nie tylko roweru, ale i Twoją oraz Twojego bagażu. Rower cargo najczęściej wyposażony będzie w hamulec tarczowy – mocny i niezawodny system, który szczególnie sprawdzi się podczas mocnych opadów deszczu. Hamulce tarczowe z kolei można podzielić na mechaniczne i hydrauliczne, z czego ten drugi rodzaj jest czulszy, mocniejszy, trwalszy oraz trudniej wpaść z nim w poślizg.
Bagażnik
Umiejscowienie bagażnika istotnie wpływa na środek ciężkości roweru, tego jak rozłożony jest ciężar oraz na łatwość załadunku. Nie ma jednak jednej, prawidłowej odpowiedzi na to, gdzie powinien znajdować się bagażnik. Dlatego pod uwagę powinieneś wziąć wiele czynników, takich jak stabilność i łatwość w kierowaniu.
Dwukołowce z bagażnikiem na jednym końcu (np. longtail z załadunkiem na tyle) są trochę mniej stabilne i zniosą mniejsze obciążenie niż trójkołowce z pudłem bagażowym zamontowanym nisko w ramie. Bagażnik z przodu z kolei jest stabilny, ale można umieścić na nim tylko pewną ilość bagaży – w przeciwnym razie napotkamy na brak widoczności tak ważny dla kierowcy oraz utratę stabilności. Dlatego też zastanów się jaki towar i w jakich ilościach będziesz przewozić, a na tej podstawie dobierzesz odpowiednie umiejscowienie bagażnika.
Zasięg
Zasieg pedelca cargo w dużej mierze zależy od baterii, ciężkości ładunku, ilości postojów, powierzchni po której się poruszamy (wzniesienia itd.) oraz temperatury. Ciężkie ładunki, droga tylko pod górkę i niskie temperatury mogą znacząco zmniejszyć zasięg twojego roweru. Dobierz więc model który zawiezie Cię jak najdalej biorąc pod uwagę warunki, w których jeździsz. Warto żebyś rozejrzał się za rowerami o podwójnej baterii!
Ile kosztuje rower cargo?
Ceny Elektrycznych rowerów cargo mogą zaczynać się od 10 000 złotych i sięgać nawet dziesiątek tysięcy złotych. Wszystko zależy od modelu, producenta i jakości komponentów użytych do produkcji jednośladu. Jeśli jednak szukasz pojazdu do codziennych dostaw, lepiej sięgnąć po model z górnej półki cenowej. Jeśli poszukujesz czegoś do przewożenia dzieci do przedszkola i na dojazdy do pracy, możesz rozejrzeć się za pedelcami ze środkowej półki. Jako ebike o najlepszym stosunku jakości do ceny, który sprawdzi się zarówno w użytku prywatnym jak i profesjonalnym polecamy model Cargo marki Uone. Jest to rower typu longtail z dużym bagażnikiem na tyle, który zmieści nawet dwójkę dzieci (lub ładunek do 150kg )! Mocny, 500W silnik z kagańcem na 250W marki Bafang pomoże sprawnie przemknąć przez najdłuższe korki, a podwójna bateria litowo-jonowa Samsunga zapewni zasięg od 160 do nawet 200km! Wszystko to i dużo więcej otrzymasz w przystępnej jak na model cargo cenie 17999zł.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że ten krótki artykuł wyjaśnił Ci, czym jest elektryczny rower cargo. Jeśli stoisz właśnie przed wyborem zakupu własnego modelu, ale chciałbyś zasięgnąć opinii eksperta, zapraszamy do kontaktu przez mail: uone@road24.pl.
Znajdziesz nas też na Allegro, facebooku, twitterze i instagramie!