CiekawostkiRowery elektryczne

Hub-drive czy Mid-drive: co lepsze?

Kiedy rozpoczynasz poszukiwania idealnego roweru elektrycznego natłok internetowej wiedzy, którą powinieneś przyswoić przed zakupem ebike’a doprowadza Cię do białej gorączki! Z tak olbrzymią liczbą informacji stajesz przed kolejnym wyzwaniem: wybrać napęd hub-drive czy mid-drive? Który jest lepszy? Który jest odpowiedni dla Ciebie?

Jaka jest różnica?​

Napęd mid-drive umieszczony jest dokładnie pośrodku roweru elektrycznego, w jego ramie, w miejscu gdzie zwyczajowo znajduje się korba pedałów. W przypadku napędu mid-drive korba przechodzi bezpośrednio przez napęd, dzięki czemu uruchamia elektryczne wspomaganie poprzez obrót silnikiem przenoszącym napęd łańcuchem na tylne koło. Napęd hub-drive natomiast, znajdziesz w przedniej lub tylnej piaście. Pomimo iż jego działanie jest zasadniczo takie samo jak w przypadku napędu mid, rowerzysta może odczuwać znaczącą różnicę podczas jazdy. Oba napędy posiadają plusy i minusy zależne od podłoża, środowiska i stylu jazdy, które postaramy się przedstawić Państwu w tym wpisie.

Napęd mid-drive​

Ten typ jest bezpośrednio połączony z układem przeniesienia napędu roweru tzn. z korbą pedałową, łańcuchem, zębatkami oraz tylną kasetą. W ten sposób mid-drive dodaje dodatkowego „kopa” podczas pedałowania ze względu na możliwość zmiany przełożenia tylnej przerzutki i zwiększenia lub zmniejszenia momentu obrotowego całego układu, co zdecydowanie ułatwia przemieszczanie się w np. trudnodostępnym terenie.

Rowery elektryczne z napędem mid-drive charakteryzują się najbardziej „elastycznym” wspomaganiem jakie możesz uzyskać. Jest to idealne rozwiązanie dla entuzjastów którym zależy na bardzo czułej asyście z możliwością jej dostosowania za pomocą przełożeń, a także dla osób które wykorzystują swój pojazd w dość ekstremalnych warunkach. Ten rodzaj napędu lepiej radzi sobie z wymagającym terenem, dlatego z pewnością docenią go rowerzyści poruszający się po górskich ścieżkach. Dodatkowo, jego umiejscowienie sprawia, iż środek ciężkości roweru znajduje się dokładnie po środku pojazdu, co zdecydowanie poprawia wyważenie pojazdu i poruszanie się w górzystym terenie. Większość rowerów typu mid drive posiada również tylny amortyzator znajdujący się bezpośrednio nad silnikiem. W przypadku posiadania tej dodatkowej amortyzacji niewątpliwą zaletą jest niska masa nieresorowana, która sprawia iż pokonywanie wybojów staje się o wiele prostsze i mniej odczuwalne zarówno dla nas jak i dla silnika, który przy wielu wstrząsach występujących np. podczas górskich wycieczek przeżyje dużo dłużej niż napęd nieamortyzowany typu hub drive. Napęd centralny doskonale pozwala też oszczędzić miejsce w ebike dzięki kontrolerowi wbudowanemu w obudowę silnika. Chyba nie musimy dodawać, że silnik umieszczony centralnie nie powoduje żadnych problemów z wymianą uszkodzonych dętek w obu kołach naszego jednośladu.

Minusem jest to, iż ze względu na swoje umiejscowienie ten rodzaj napędu może doświadczyć szybszego zużycia. Dlaczego? Dlatego że poza pracą silnika, nacisk wywierany jest także na zębatki, korbę i kasety, które ulegają szybszemu zużyciu a tworzą swoisty układ przeniesienia napędu na tylne koło. W perspektywie sezonu może to oznaczać, że będziesz zmuszony do kilkukrotnej wymiany łańcucha lub zębatek czy innych zużytych części. Mid-drive jest też często mało płynny podczas zmieniania przerzutek w rowerze – ze względu na automatyczne zatrzymanie pracy silnika tuż przed zmianą biegu. Jest to konieczna funkcja zabezpieczająca zębatki przed uszkodzeniem! W innym przypadku podczas zmiany przełożeń i jednoczesnej pracy silnika doszło by do połamania zębatek albo zerwania łańcucha jednośladu. Wadą układu mid-drive jest zmniejszony prześwit roweru, co – jeśli lubisz pokonywać wyższe przeszkody (schody, kamienie, skałki), może okazać się fatalne w skutkach. Nie chcesz w końcu uderzyć „sercem” pedelca o przeszkodę, spotkanie takie i naprawa silnika to nie mały wydatek dla Twojego budżetu!

Często silnik mid-drive jest mocniejszy, przez co producenci mogą umieszczać większą baterię która z jednej strony zwiększa maksymalny zasięg roweru, z drugiej strony może dorzucić nieco kilogramów do i tak sporej wagi roweru. Tak duża bateria może być też dość nieporęczna podczas jazdy. Musisz pamiętać także, że ze względu na bardziej skomplikowaną budowę silnik tego typu jest droższy ale i bardziej awaryjny niż jego kuzyn hub-drive, o którym poniżej!

 

Napęd hub-drive​

Napęd hub-drive co do zasady działa dokładnie tak samo jak mid-drive, czyli popycha rower do przodu ułatwiając pedałowanie oraz dodając dodatkowego pędu. Różnice zaczynają się przy jak sama nazwa wskazuje umiejscowieniu silnika.

Ogólnie, hub-drive jest o wiele mniej awaryjny niż napęd centralny ze względu na swoją prostą budowę. Umiejscowienie w piaście pozwala też na montaż równie mocnych silników, a wspomaganie elektryczne jest dostępne od samego początku ze względu na bezpośrednie przełożenie mocy silnika na koło roweru. Podczas przyśpieszania i zmiany biegów, w przeciwieństwie do mid-drive nie następuje zatrzymanie napędu, także jazda na wspomaganiu jest bardzo płynna.

Minusem takiego układu jest dodatkowa masa w środku koła, co przekłada się bezpośrednio na komfort jazdy po nierównościach. Także środek ciężkości jest mocno przesunięty w kierunku piasty, tak więc podjeżdżanie mocnym hub-drivem pod strome wzniesienia może być zgubne w skutkach! W razie awarii koła lub dętki, ich wymiana jest trochę bardziej skomplikowana gdyż musisz wypiąć również układ elektrycznych znajdujący się w jednej z piast! Należy w tym miejscu zwrócić uwagę również na wysoką masę nieresorowaną takiego układu.

Hub drive może występować zarówno w przedniej jak i tylnej piaście. Oba rozwiązania zostały opisane pokrótce poniżej.

Koło tylne

W tym wypadku silnik znajduje się w piaście tylnego koła. Kiedy naciskasz na pedały, czujniki znajdujące się na korbie wysyłają sygnał do silnika, który w mgnieniu oka rozpoczyna asystę ze względu na bezpośrednie przełożenie jego mocy na koło roweru. Jest to zdecydowanie szybszy, oraz prostszy proces w odróżnieniu od napędu Mid-drive.

Koło przednie

Jest to “prostsza” wersja napędu hub-drive. Głównie ze względu na to, iż silnik znajduję się w piaście przedniego koła, pozbawionego zębatek oraz przerzutki.  Hub-drive w kole przednim świetnie nadaje się do prostej i spokojnej jazdy po mieście. Napęd w kole przednim doskonale radzi sobie także z niewielkimi wzniesieniami. Wersja napędu w piaście przedniej o wiele szybciej zużywa amortyzator roweru, przez co w 99,9% spotyka się tylko silniki 250W w tym układzie.

 

Jeśli szukasz wydajnego, silnego i elastycznego wspomagania elektrycznego, które daje bardzo naturalne uczucie jazdy, napęd mid-drive będzie najlepszym wyborem.

Napęd hub jest lepszym rozwiązaniem dla rowerzystów którym nie jest potrzebny silnik do jazdy ekstremalnej, tylko do codziennej komunikacji np. z pracy do domu lub na spokojne wypady do parku. Hub-drive’y są mniejsze (w końcu muszą się zmieścić w piaście koła!), lżejsze i często potrzebują też mniejszych i lżejszych baterii. Dzięki temu cały pojazd jest lekki i zwinny, idealny do pokonywania zawiłych miejskich ścieżek.

Ponadto rowery typu hub drive są tańsze w zakupie i utrzymaniu ze względu na prostszą budowę – nie wymagają tak częstych wymian podzespołów takich jak łańcuch, zębatki czy kaseta.

Co jest najlepsze dla Ciebie?​

Jeśli w tym momencie zdecydowałeś, że roweru elektrycznego będziesz używał do jazdy po brukowanych uliczkach a nie wyboistych górskich bezdrożach, zdecydowanie wybierz hub-drive. Teraz pozostaje tylko pytanie: wybrać napęd na koło tylne czy przednie?

Jeśli potrzebujesz pojazdu tylko po to, aby sporadycznie dostać się z punktu A do B, napęd przedni może okazać się lepszym rozwiązaniem (chociaż nie wątpliwie jest on rzadko spotykany na rynku). Takie modele są często tańsze od rowerów na napęd tylny. Asysta ta jest jednak bardzo podstawowa i najczęściej słaba. Sporo czasu może też zająć przyzwyczajenie się do „szarpnięcia” i efektu utraty sterowności, które daje napędzane przednie koło.

Dzięki swojemu umiejscowieniu, napęd tylny jest czulszy i delikatniejszy w prowadzeniu. Jednocześnie modele z tym rodzajem silnika są droższe oraz potrafią stanowić większe wyzwanie podczas wymiany zużytych części, np. tylna zębatka.

Podsumowując, napęd mid-drive powinny wybrać osoby szukające wyspecjalizowanych pedelców do jazdy w trudnych warunkach, np. po górach. Hub-drive to silnik idealny do codziennych przejażdżek po mieście, parku czy lesie.

Podsumowanie​

W tym krótkim artykule przedstawiliśmy różnice działania między napędem mid- oraz hub-drive. Jak widzisz, zależnie od tego gdzie i w jaki sposób będziesz jeździć, powinieneś wybrać rower z odpowiednim rodzajem napędu.

Jeśli wciąż masz więcej pytań odnośnie tego, który typ silnika jest lepszy dla Ciebie, skontaktuj się z nami przez naszego maila: uone@road24.pl.

Znajdziesz nas też na Allegro, facebooku, twitterze i instagramie!

Podobne artykuły

X