Ile kosztuje rower elektryczny?
Ile kosztuje rower elektryczny?
W dzisiejszych czasach e-bike jest świetnym środkiem transportu zarówno do codziennych dojazdów do pracy jak i na weekendowe wypady za miasto. Jednak ze względu na swoją konstrukcję wzbogaconą o elektronikę i serce – silnik ich cena jest znacznie wyższa niż klasycznych kuzynów.
Ile więc kosztuje rower elektryczny? Co składa się na tą cenę? Czy są jeszcze jakieś dodatkowe opłaty, o których powinieneś wiedzieć?
Jeśli planujesz zakup własnego elektryka, ten artykuł jest dla Ciebie!
Średni koszt roweru elektrycznego
Średnia cena (dobrego, miejskiego i podstawowego) roweru elektrycznego zamyka się między 5000zł a 10000zł. Oczywiście na rynku znajdziemy mnóstwo droższych modeli, z niektórymi cenami sięgającymi nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Przeciętny Polak zainwestuje w swój ebike około 5000zł. Na samym zakupie wydatki jednak się nie kończą – musimy jeszcze uwzględnić koszty utrzymania, serwisów, ładowania itd.
Oczywiście na rynku znajdziesz tańsze modele, nawet takie za 1500-2000zł, jednak osobiście ich nie polecamy. Dlaczego? Na koszt pedelca wpływa mi. n. koszt ramy oraz części mechanicznych i elektrycznych w tym silnika (Jeżeli sam zestaw potrzebny do przerobienia swojego klasycznego roweru na elektryczny kosztuje na rynku 2500-3000 PLN to jak dobry rower „na gotowo” może kosztować połowę tej kwoty?. W większości przypadków im droższy rower tym wyższej jakości podzespołów możemy się w nim spodziewać. Tanie e-bike będą natomiast wyposażone w mało wytrzymałe elementy, które szybko się zużyją lub popsują. Ciągła naprawa Twojego pojazdu będzie generować dodatkowe koszty, które koniec końców mogą nawet przewyższyć sumę zakupu roweru z wyższej półki.
Co wpływa na cenę ebike?
Jak wspominaliśmy wyżej, cena roweru elektrycznego zależna jest od jakości podzespołów. Zatem co finalnie wpływa na ostateczną cenę elektrycznego jednośladu?
Bateria
Większa pojemność baterii równa się dłuższej jeździe pomiędzy cyklami ładowania. To oznacza, że możesz zajechać dalej używając wspomagania elektrycznego. Pojemność baterii zazwyczaj mierzona jest w watogodzinach (Wh): im wyższa liczba Wh tym większa pojemność. Zakres pojemności baterii zaczyna się gdzieś od 250Wh, a kończy na tych przewyższających 1000Wh.
Z powyższych informacji powinieneś wynieść to, że im bardziej pojemna bateria, tym co do zasady droższy będzie Twój rower elektryczny. Naszym zdaniem warto szukać rowerów o pojemności baterii powyżej 600Wh
Silnik
Mocniejszy silnik zapewni nam lepsze przyśpieszenie i łatwiejsze pokonywanie wzniesień. Jak w przypadku baterii i tutaj znajdziemy gamę silników o różnych mocach. To właśnie moc (mierzona w wattach [W]) odpowiada za to, jak silna będzie asysta pedałowania. Im więcej Wattów ma silnik, tym szybciej pojedziemy i tym łatwiej pokonamy wymagające tereny. Z drugiej strony jednak, mocniejsze silniki pożerają zdecydowanie więcej energii.
Silniki dostępne w pedelcach znajdziemy najczęściej w przedziale między 250W do 750W. Oczywiście są mocniejsze ale rzadko występujące w normalnej sprzedaży. W poprzednim artykule pisaliśmy, że aby pojazd był uznawany za rower elektryczny, moc jego silnika nie może przekraczać 250W. Wszystko powyżej kategoryzowane jest jako motorower i jest obejmowane dodatkowymi obostrzeniami. Aby dowiedzieć się dokładnie jakie przepisy prawne obowiązują Polsce, zapraszamy do lektury TEGO artykułu. Ciekawostką jest fakt, że jako marka Uone sprzedajemy rowery o mocy nominalnej 750w z ograniczeniem – kagańcem na 250W, które są rowerami elektrycznymi ale mają pozostawioną swoistą „furtkę” żeby stać się mocniejszymi motorowerami elektrycznymi.
Oczywiście warto również zwrócić uwagę na markę silnika w jaki wyposażony jest rower. Polecamy skupić się na uznanych producentach rynkowych z własną siecią serwisową takich jak: Yamaha, Bafang, Panasonic, Bosch, Shimano czy Brose.
Jakość podzespołów
Duża część producentów rowerów elektrycznych wyposaża swoje pojazdy w elektryczne i mechaniczne podzespoły znanych marek, takich jak Bosch, Samsung, LG, Shimano, Tektro czy Bafang. W e-bike’ach marki Uone znajdziecie silniki marki Bafang, baterie Samsung, hamulce Tektro czy osprzęt Shimano.
Jeśli dany producent wyposaża swoje rowery tylko w elementy porządnych producentów może to zdecydowanie podnieść cenę końcową. Wynika to z faktu iż od takiego jednośladu możemy spodziewać się dobrej jakości, niezawodności i wytrzymałości. Warto wziąć pod uwagę, że w przypadku ewentualnego serwisu roweru – łatwiej dostępny i tańszy ze względu na dostępność części będzie serwis roweru np. na osprzęcie firmy Shimano, aniżeli serwis roweru na nieznanym Chińskim osprzęcie!
Materiał Ramy
Czym lepszy materiał ramy tym droższa rama i wyższa całkowita cena jednośladu. Co do zasady istnieją trzy podstawowe materiały ram rowerowych, a są nimi: włókno węglowe, aluminium i stal. Włókno węglowe jest zarezerwowane dla rowerów z najwyższej półki, takiej w której ceny zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy złotych. Najbardziej powszechnym materiałem jest aluminium, które jest rozsądnym wyborem i występuje w rowerach elektrycznych w przedziale cenowym 3000-25000 PLN. Stal to przestarzały materiał ram rowerowych, z którego korzystają już tylko najtańsi producenci charakteryzujący się najsłabszą jakością produktu.
Design
To równie istotny czynnik kosztotwórczy przy zakupie elektrycznego jednośladu. Jeśli pedelec posiada stylowy design, którym będziesz mógł pochwalić się przed znajomymi, a dodatkowo będzie posiadał wbudowane w ramę elementy elektryczne takie jak bateria czy sterownik to zdecydowanie będzie też kosztował więcej. Zastanów się więc czy zależy Ci na stylu czy na ograniczeniu wydatku przy zakupie kosztem designu?
Typ roweru
Jak zapewne wiesz, istnieje wiele różnych rodzajów rowerów elektrycznych. Cena Twojego pedelca może być zależna od jego typu i przeznaczenia pojazdu. Zatem które typy pedelców będą z reguły tańsze od pozostałych? Za które zapłacisz nieco więcej? Przyjrzymy się temu poniżej.
- Standardowe – city
Jeśli szukasz roweru do codziennej jazdy do pracy albo przejażdżek po parku, powinieneś rozejrzeć się za modelem miejskim. Cena tych tańszych będzie zaczynała się gdzieś w okolicach 4000zł, a kończyła na ok. 12000zł. W droższych modelach uzyskasz baterie i silnik jakości Premium, jednak nie powinieneś spodziewać się rozwiązań, które zapewnią wytrzymałość roweru na najbardziej ekstremalne – górskie warunki. Za taką cenę otrzymasz najbardziej podstawowe funkcje w lepszym lub gorszym wydaniu, które pozwolą Ci przejechać przez miejską dżunglę. Czego jednak możesz się spodziewać to stylowy design i możliwość dokupienia całej gamy przeróżnych akcesoriów.
- Składane – city
Kolejna opcja do poruszania się po mieście, szczególnie jeśli potrzebujesz czegoś małego i przenośnego. Cena składaków zaczyna się gdzieś w granicach 2000zł i może dojść do 8000zł za modele z najwyższej półki. Z czego wynika ta cena? Z powodu skomplikowanego mechanizmu umożliwiającego złożenie roweru w pół.
Poza tym elementy elektryczne takie jak bateria czy silnik będą zbliżone do tych w modelu miejskim. Za co więc płacisz w elektrycznym składaku? Za poręczność i design!
- Cargo
Jeśli przy zakupie roweru elektrycznego kierujesz się pragmatyzmem i przejazd do pracy to również przy okazji przejazd z dziećmi do przedszkola lub zakładasz przewożenie towarów np. jako kurier, dostawca jedzenia itd., model Cargo jest dla Ciebie. Takie ebike idealnie nadają się do transportu małych i średnich towarów.
Ich cena wacha się od 12000zł do nawet 40000zł w zależności od producenta, wyposażenia i jakości. W cenę zakupu roweru Cargo możesz wliczyć wytrzymałość na duże ciężary i pojemne bagażniki. Jest to model idealny dla właścicieli małych, średnich oraz dużych przedsiębiorstw, a także prawdziwych rowerowych pragmatyków!
- Off-road/MTB
Miłośnicy jazdy ekstremalnej oraz poszukiwacze przygód powinni rozejrzeć się modelami off-roadowymi inaczej tzw. góralami. Są to rowery idealne do pokonywania wyboistych, błotnych przełajów, wąskich i stromych górskich ścieżek, lub piaszczystych dróg polnych. Rowery MTB (off-road) posiadają najczęściej podwójne zawieszenie oraz elementy elektryczne jak i mechaniczne najwyższej jakości – muszą w końcu sprostać najtrudniejszym warunkom. Są najmocniejsze, najwytrzymalsze… ale i najdroższe. Ich cena zaczyna się od 10 000zł i może kończyć się na kilkudziesięciu tysiącach złotych za najlepsze modele z najwyższej półki. Jeśli jesteś profesjonalistą i będziesz używał swojego roweru do downhillu i jazdy wyczynowej po górach z pewnością warto rozważyć zakup jednośladu z tej grupy, w innym przypadku rower ten oprócz wyróżniającego się designu nie będzie odbiegał osiągami od klasycznego roweru miejskiego podobnej klasy!
Koszty po zakupie
Wydałeś nie małe pieniądze na swój wymarzony rower elektryczny. Myślisz pewnie: „Koniec! Teraz pozostaje się już tylko cieszyć”! Niestety nie do końca. Jak każdy sprzęt aby długo i bezproblemowo korzystać ze swojego pojazdu trzeba utrzymywać go w dobrej kondycji, a utrzymanie niestety też kosztuje.
Na jakie wydatki będziesz więc musiał być jeszcze przygotowany?
- Koszty serwisów
Dokładnie tak samo jak w przypadku każdego roweru klasycznego, Twój elektryk także będzie narażony na przeglądy i naprawy. Nie ważne jak wytrzymały jest Twój elektryk, pojazd którym poruszasz się regularnie, szczególnie po wymagającym terenie w końcu dozna uszkodzeń lub najzwyczajniejszego w świecie zużycia elementów, czy to mechanicznych czy elektrycznych.
Zależnie od serwisu do którego zaprowadzisz jednoślad zwykły przegląd elektryka może zamknąć się w przedziale od 300-400zł. Taki przegląd należy przeprowadzać regularnie, chociażby raz do roku. Dodatkowo pozostają koszty naprawy poszczególnych ewentualnie zużytych elementów – tutaj cena zależy od części i rozległości uszkodzenia…
- Koszty ładowania
Ponieważ posiadasz (lub będziesz posiadał) rower elektryczny, abyś mógł cieszyć się elektrycznym wspomaganiem musisz regularnie ładować jego akumulator. Takie ładowanie, jeśli poruszasz się rowerem codziennie, powinno być wykonywane po każdym zakończonym dniu. Jeśli jeździsz elektrykiem sporadycznie możesz przeczytać jak go ładować żeby nie zniszczyć baterii w TYM artykule.
No ale gdzie są tutaj koszty? Oczywiście chodzi o dodatkowe opłaty do Twojego rachunku za energię elektryczną pobieraną w tym przypadku z gniazdka domowego. Nie będzie to majątek, ale możesz spodziewać się, że miesięczny koszt prądu podskoczy o parę złotych w górę.
- Akcesoria i upgrade’y
Kupiłeś pedelca ale teraz chciałbyś zamontować lepszy silnik? Lepszą baterię? Jasne – możesz! Musisz się jednak liczyć z kosztem zakupu części (dobra bateria kosztuje średnio kilkaset złotych, silnik nawet kilka tysięcy). Oczywiście jeśli nigdy wcześniej nie majsterkowałeś, lepiej zostawić montaż fachowcom – czyli dochodzą dodatkowe opłaty za serwis i upgrade!
To samo tyczy się wszystkich akcesoriów: pompki, koszyki, bagażniki, światełka, kaski…. Rzadko kiedy otrzymasz je w zestawie do roweru. Może nie są one tak drogie jak części rowerowe ale nim się nie obejrzysz robi się z nich masa małych wydatków, które są niezbędne ze względu na zachowanie bezpieczeństwa i komfortu w czasie jazdy.
- Ubezpieczenie
Nie ubezpieczać jednośladu jeśli nie chcesz, jest to jednak dobre zabezpieczenie przed uszkodzeniami lub kradzieżą. Koszt takiego ubezpieczenia zależy od ubezpieczyciela, wartości elektryka, zakresu pokrywanych usług oraz jego długości. Średnio, jeśli zdecydujesz się na taki krok, możesz doliczyć do swoich rocznych wydatków kolejne kilkaset złotych.
Podsumowanie
Jak pisaliśmy w poprzednim artykule, jazda rowerem elektrycznym jest tańszą alternatywą podróżowania samochodem. Jednak mimo ogólnych oszczędności, wciąż jest to całkiem spora inwestycja, którą należy dobrze zaplanować w swoim budżecie domowym.
Mamy nadzieję, że ten krótki wpis pomógł rozjaśnić trochę ile naprawdę wyniesie Cie zakup własnego elektryka. Jednocześnie mamy nadzieję, iż wszystkie te wydatki nie odstraszyły Cię od tego pomysłu! W końcu pomimo swojej ceny jest to pojazd który nie tylko dowiezie Cię z miejsca na miejsce, ale na pewno sprawi Ci też mnóstwo radości! Nie zalecamy kupowania najtańszych produktów, ze względu na koszty serwisu, które w takim przypadku mogą kilkukrotnie przekroczyć koszt zakupu samego pedelca.
Jeśli masz więcej pytań odnośnie kosztów zakupu i utrzymania roweru elektrycznego, zapraszamy na nasz mail: uone@road24.pl. Możesz też skontaktować się z nami przez facebooka, twittera bądź instagrama.