CiekawostkiRowery elektryczne

Jak wybrać rower elektryczny w 12 krokach

Jak wybrać rower elektryczny w 12 krokach

Chcesz być Eco-friendly? A może ceny paliw stały się zbyt dobijające? Nie ważne jaki jest powód – zdecydowałeś się na zakup pierwszego roweru elektrycznego! Jednak od czego zacząć? Ilość dostępnych rowerów jest niezwykle duża, a techniczny żargon może zakręcić w głowie.. Nie przejmuj się! W tym artykule opowiemy jak wybrać rower elektryczny!

Sztuka dobrania odpowiedniego roweru elektrycznego

Jazda rowerem elektrycznym – lub ebike’iem na pierwszy rzut oka może wydać się odkrywaniem zupełnie nowego świata. Wszystko dzięki elektrycznej asyście i silnikowi, które znacząco poszerzają możliwości eksplorowania szlaków na Twoich dwóch kółkach. Często jesteś w stanie dotrzymać tempa samochodom, z łatwością przewieziesz dzieci do szkoły czy towary w pracy, a z pewnością mniej spocisz się podczas takich wojaży!

Na pierwszy rzut oka, zauważysz pewnie wśród elektryków podział na kilka grup rowerów jak w przypadku klasycznych jednośladów: górskie, miejskie, składane, cargo itd. Elementów odróżniających poszczególne modele od siebie jest jednak znacznie, znacznie więcej, a i nazewnictwo tych grup niekoniecznie jest takie same jak w klasykach.

Dlatego też wybieranie pierwszego roweru elektrycznego może się wydać dość przytłaczające. Jeśli stoisz właśnie przed takim wyborem zapraszamy do tego krótkiego poradnika!

Ebike: rower elektryczny czy motorower?

Jak wspominaliśmy wyżej, istnieje wiele podstawowych modeli ebike’ów ze względu na kształt ramy czy rozpatrywanych pod względem różnorodności terenu po którym będziesz się poruszać. Klasyfikacje te jednak są znacznie obszerniejsze i jest ich znacznie więcej! W zasadzie to one pomogą Tobie przejść przez ścieżkę wyboru swojego wymarzonego elektrycznego jednośladu! Tak więc zaczynamy. Po pierwsze musisz uzmysłowić sobie, że na rynku istnieją rowery elektryczne, rowery elektryczne o mocnym napędzie klasa L1e-A oraz motorowery elektryczne klasa L1e-B.

KLASA 1 Pedelec

Pojazd tylko z asystą pedałowania, bez przepustnicy. Silnik o max. mocy 250W pozwoli rozpędzić się do maksymalnej prędkości 25km/h, powyżej tej prędkości wspomaganie elektryczne zostanie wyłączone.

Większość nowicjuszy w świecie ebike decyduje się na tą klasę. Te rowery wspomagają Twoje pedałowanie, są bardziej przystępne cenowo i zdecydowanie bardziej przyjazne pod względem regulacji prawnych. Możesz poruszać się na nich zarówno po miejskich ścieżkach rowerowych jak i bezdrożach. Ponadto nie potrzebujesz ubezpieczać takiego roweru, rejestrować go w Starostwie Powiatowym ani posiadać wstecznego lusterka! Tego typu pojazdem mogą poruszać się również dzieci w wieku 10 – 18 lat na podstawie posiadanej karty rowerowej, oraz dzieci poniżej 10 roku życia w asyście dorosłych!

KLASA 2 L1e-A

Pojazd z przepustnicą, pozwalającą rozpędzić jednoślad do 25km/h, z mocą maksymalna silnika 4000W! Co to oznacza? W przeciwieństwie do PAS (inteligentny asystent pedałowania) otwarcie przepustnicy (manetki gazu) umożliwi jazdę rowerem niezależnie od pedałowania, a więc podobnie, jak robi to silnik w np. skuterze. Należy podkreślić, iż taki pojazd nie już klasyfikowany jako rower elektryczny, ale jako MOTOROWER. Pojazd ten prawnie musi być rejestrowany, ubezpieczony, a także przechodzić okresowe przeglądy techniczne. Powinien on także posiadać lusterko wsteczne. Nie można na nim poruszać się po ścieżkach rowerowych! Obowiązkowym wyposażeniem jest również kask na głowie użytkownika. Zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami pojazdami z klasy L1e-A mogą kierować osoby, które ukończyły 14 lat i posiadają kartę motorowerową oraz zgodę rodziców lub prawnych opiekunów do kierowania takim pojazdem. Ponadto do klasy tej zaliczają się również Pedelce o mocy silnika od 250 do 1000W bez manetki ale z ograniczeniem prędkości do 25km/h.

KLASA 3 L1e-B

Motorowery elektryczne wyposażone w asystę pedałowania i manetkę mogące osiągnąć prędkość maksymalną do 45km/h. Maksymalna moc silnika w tym przypadku to 4000W w przypadku motorowerów z manetką oraz 1000W w przypadku pedelców. Obostrzenia prawne, które obowiązują w przypadku tej klasy są identyczne jak w przypadku słabszej klasy L1e-A!

Klasę 3 oraz 2 zazwyczaj wybiorą dorosłe osoby, które jednośladem chcą poruszać się żwawo na co dzień – np. do pracy. Jest to alternatywa dla skutera. W porównaniu z klasą 1 są one szybsze i zdecydowanie mocniejsze (a także droższe). Pozwalają dotrzymać kroku samochodom poruszającym się w miejskim zgiełku. Lepiej radzą sobie też ze wzniesieniami oraz dodatkowym obciążeniem.

Jeśli zamierzasz swój rower użytkować sporadycznie i nie planujesz wyjazdów dłuższych niż 10 – 20 km, a realnie potrzebujesz wsparcia silnika elektrycznego zastanów się nad rowerem klasy 1. Dłuższe dystanse pokonywane z większą prędkością częstokroć na wzniesieniach wskazują na wybór roweru z klasy L1e-A lub L1e-B! Wybór klasy zależy finalnie od Ciebie.

Kluczowe cechy rowerów elektrycznych

Jeśli wybrałeś już klasę roweru i zagłębiasz się dalej w realia rowerów elektrycznych warto zwrócić uwagę na kluczowe cechy. Poniżej prezentujemy naszym zdaniem te najważniejsze, które warto poddać dywagacjom podczas dokonywania wyboru.

Asysta pedałowania czy manetka

Musisz powrócić w tym przypadku do wcześniejszych dywagacji i zdecydować się czy chcesz rower typu pedelec bez możliwości aktywowania mocy silnika za pomocą manetki czy chcesz zakupić elektryczny motorower klasy L1e-A lub L1e-B z wsparciem w postaci przepustnicy właśnie. W asystę pedałowania co do zasady będzie wyposażona większość rowerów dostępnych na rynku, zarówno tych słabszych jak i mocniejszych tak więc w przypadku manetki będzie stanowić ona alternatywne źródło napędu.

Umiejscowienie silnika

Można wyróżnić dwa główne miejsca położenia silników w e-bike: w piaście (hub drive) lub centralne w ramie (mid drive).

Napęd Hub Drive: silnik znajduje się w piaście przedniego lub znacznie częściej tylniego koła. Oferuje szybsze przyśpieszenie dostępne od samego zera (początku) ze względu na brak przełożenia w postaci zębatek i łańcucha. Tego typu silniki są też zdecydowanie bardziej popularne i łatwiejsze w serwisie o czym również należy pamiętać przy wyborze jednośladu. Wpływają one oczywiście na nieco gorsze wyważenie jednośladu ale jeśli nie zamierzasz skakać po skałach i uprawiać down hill to nie będzie to miało większego znaczenia. Chyba, że wybrałbyś rower z 4000W silnikiem i ogromnym momentem obrotowym, który spowodowałby stawianie roweru na koło przy przyspieszaniu w przypadku opcji z silnikiem w tylnej piaście! Pamiętaj, że silnik tego typu jest znacznie bardziej cichy niż jego centralny odpowiednik!  Warto zauważyć, iż w przypadku złapania gumy (co zdarza się częściej w tym przypadku) wymiana opony może być nieco bardziej skomplikowana. Ponadto ostatnim plusem rowerów typu hubdrive jest ich zdecydowanie większa dostępność na rynku pozostawiająca Tobie, drogi użytkowniku, większy wybór w przypadku zakupu!

Napęd Mid Drive: lub też inaczej centralny. Jest rzadziej montowany w ebike’ach. Ta asysta daje uczucie wolniejszego przyspieszania – nie jest dostępne od zera, gdyż w tym przypadku tylne koło jest napędzane poprzez łańcuch łączący przednią korbę z tylną zebątką roweru – tak więc mija chwila zanim koło wchodzi w ruch. Rower taki jest natomiast lepiej wyważony, ze środkiem ciężkości znajdującym się pod centralnym punktem ramy, co zdecydowanie pomaga w utrzymaniu balansu czy szybkiej jeździe po górach. W rowerze tym mamy do czynienia również z niską masą nieresorowaną w przypadku rowerów z tylnym amortyzatorem. Istotnym plusem tego typu motoru jest również możliwość regulacji przełożeń przerzutkami z łańcuchem wpływającą na moment obrotowy jednośladu! Natomiast przekazywanie mocy z silnika na tylną zębatkę łańcuchem jest też największa wadą tej konstrukcji, gdyż w przypadku mocnych rowerów, łańcuch i zębatki są bardzo często wymieniane, nawet kilka razy w ciągu roku (w przypadku częstego użytkowania roweru). Są to silniki zdecydowanie bardziej skomplikowane i awaryjne niż odpowiedniki znajdujące się w piastach roweru. Silniki tego typu zdecydowanie zmniejszają również prześwit roweru, a także dają płynności przyspieszania podczas zmiany biegów w ebike.

Porównaj wady i zalety obu konstrukcji i wybierz tą odpowiadającą Tobie w 100%!

Moc silnika

Silniki w rowerach elektrycznych produkowane są w zakresie mocy od 200 do 4000 W (4kW, czasem więcej poza klasyfikacją motorowerów L1e-B). Według prawa obowiązującego w Unii Europejskiej moc ciągła silników w e-bike’ach musi być ograniczona do maksymalnie 250 W (nasza klasa 1). Dodatkowo, wspomaganie elektryczne może działać tylko do prędkości równej 25 km/h. Rowery o większej mocy i prędkości są dopuszczalne, jednak wtedy kategoryzowane są jako motorowery (nasza klasa 2 oraz 3).

Większość rowerów elektrycznych produkowana jest właśnie z mocą silnika 250 W. Oczywiście zależnie od potrzeby można znaleźć modele mocniejsze. Jednak jeśli ebike nie będzie miał takiego konkretnego przeznaczenia (jak np. przewożenie towarów, jazda po górach czy z dużym obciążeniem), warto zastanowić się, czy mocniejszy rower jest nam potrzebny. Jak to wygląda w naszym przypadku? Oprócz modelu City-B, który dostępny jest tylko w opcji 250W, nasze rowery wyposażone są w silniki o mocy 750W, które posiadają elektroniczną blokadę umożliwiająca wykorzystanie tylko 250W przy zachowaniu momentu obrotowego mocniejszego motoru. Zatem w przypadku ograniczenia ich prędkości są rowerami elektrycznymi. Jednak posiadają potencjał odblokowania i  zmienienia ich klasyfikacji na mocny rower elektryczny L1e-A lub motorower elektryczny L1e-B w zależności od potrzeb użytkownika.

Bateria

Jak pisaliśmy poprzednio, ebike jest zazwyczaj wyposażony w baterię litowo-jonową. Taka bateria jest stosunkowo niewymagająca w utrzymaniu (Nie powinna być przechowywana w zimnie – np. garaż w trakcie zimy), ale zawsze warto sprawdzić czy jest ona dobrej jakości (Samsung, LG). Zwróć również uwagę na poniższe czynniki:

Czas ładowania baterii: Parametr zależny od rodzaju ładowarki. Większość baterii (używając standardowych ładowarek 3A) wymaga ok. 3 – 4 godzin do pełnego naładowania. Jeśli posiadasz ładowarkę tylko 2A lub bardziej pojemną baterię, tym czas ten się wydłuży (od 6 do nawet 8 godzin!). Wskazówka! Możesz zakupić też dodatkową baterie, którą zawsze będziesz mieć pod ręką, lub zainwestować, w przypadku gdyby ta zamontowana uległa rozładowaniu!

Ilość baterii: niektóre modele rowerów pozwalają na użycie dwóch baterii jednocześnie. To zdecydowanie pozwoli wydłużyć czas jazdy na wspomaganiu – kiedy jedna bateria rozładuje się, zawsze posiadasz zapasową.

Umiejscowienie baterii: baterie wbudowane w ramę roweru pozostawiają więcej miejsca dla pozostałych akcesoriów, takich jak uchwyt do bidonu lub miejsce na torbę. Baterie zewnętrzne (a więc te na ramie lub bagażniku) są zdecydowanie częstszym widokiem w przypadku tańszych modeli. Co ważne wszystkie baterie powinny być wymienne i wyjmowane celem naładowania lub przechowywania ich w domu!

Baterie wysokiej jakości (czyli np. marki Samsung albo LG) zazwyczaj posiadają dwuletnią gwarancję oraz odpowiednie certyfikaty. Oczywiście istnieją tanie chińskie zamienniki ale trudno określić ile tak naprawdę tania bateria wytrzyma. Jeśli chcesz być pewien długowieczności swojego ebike, sprawdź te parametry u producenta danego modelu i zainwestuje w model z komponentami od uznanych producentów!

Czas użytkowania i zasięg

Z czego wynika zasięg Twojego roweru? W głównej mierze z pojemności baterii (mierzonej w ampero-godzinach). Producent powinien umieścić informacje o przewidywanym zasięgu roweru elektrycznego w jego parametrach technicznych. Zazwyczaj powinno to być około 30-50 km przy ciągłym wspomaganiu na najwyższym trybie. Wartość tego parametru zależy jednak od wielu mniej znaczących czynników takich jak rodzaj i moc silnika, marka baterii,  obciążenia roweru, terenu oraz poziomu asysty z którego korzystasz.

Gwarancja i obsługa klienta

Zależnie od marki i producenta, niektóre rowery elektryczne mogą nie oferować ani jednego, ani drugiego. Jeśli kupujesz rower np. bezpośrednio od chińskiego sprzedawcy, otrzymanie dobrej gwarancji może być trudne. To samo jeśli decydujesz się na rower z drugiej ręki. Przed zakupem zbadaj rynek – rozejrzyj się po dostępnych na nim producentach oraz sprawdź jaką długość gwarancji i obsługę klienta oferują.

Wyznacznikiem roweru dobrej jakości powinna być gwarancja min. 2 lata zgodnie z obowiązującymi w UE przepisami. Jeżeli znajdziesz rowery z dłuższą gwarancją tak jak w przypadku rowerów Uone – 3 lata to będzie to tylko argumentem stojącym za ich wyborem!

Waga

Podczas zakupu zwróć uwagę na wagę roweru. Jeśli będziesz przewoził towary (tutaj rower naturalnie jest większy – cargo), lub planujesz wyjazd w teren górski, cięższy rower będzie lepszym wyborem, ponieważ lepiej będzie trzymał się nawierzchni. Cięższy ebike będzie zazwyczaj posiadał mocniejszy silnik, a częstokroć też większą baterię co zdecydowanie ułatwi wdrapywanie się na strome wzgórza. Jeśli twoim celem jest przemieszczanie się po miejskich ścieżkach, a mieszkasz na drugim piętrze w bloku bez windy to zdecydowanie wybierz lżejszy miejski model z 250W silnikiem!

Rowery elektryczne mogą dochodzić do 35kg (a nawet i więcej!), dlatego zawsze sprawdzaj ten parametr przed zakupem i odnieś go do swoich oczekiwań.

Cena

Ogólna zasada jest taka, że w większości przypadków ebike podobnej klasy (pod względem osprzętu) jest droższy od tradycyjnego odpowiednika ze względu na silnik, baterie oraz całą elektronikę. Najtańszy ebike w rozsądnej cenie często będzie kosztował parę tysięcy złotych (ca. 5000 PLN), te z najwyższej półki uznanych marek sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy. Warto jednak rozejrzeć się za rowerami marek takich jak nasza! Marka Uone oferuje rowery wysokiej jakości, z bardzo dobrym osprzętem w rozsądnej cenie. Na rowery wraz z osprzętem dajemy 3 letnią gwarancję, a otrzymasz je w granicach od 6 do 18 000 złotych!

Komfort

Sprawdź jakość pozostałych elementów. Czy siodełko jest wygodne? Czy rączki od kierownicy nie obcierają Twoich dłoni? Czy siedzisz w komfortowej pozycji?

Twój komfort podczas jazdy jest bardzo ważny, szczególnie jeśli będziesz korzystać z roweru codziennie!

Osprzęt i akcesoria

Poza komfortem jazdy, ważne też jest sprawdzenie jakości całego osprzętu. W końcu wszystkie te drobne elementy znacząco wpływają na jakość podczas jazdy i żywotność jednośladu. Zależy też od nich bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.

Sprawdź jakie i ile przerzutek posiada dany model (U nas 9 przełożeń na systemie Shimano Alivio). Czy hamulce są hydrauliczne czy mechaniczne? Ilu amperową ładowarkę oferuje producent? Czy rower posiada amortyzacje, a jeśli tak to przednią? Tylnią? A może obie? Jakiej klasy? Czy rower posiada oświetlenie, czy lampkę trzeba dokupić osobno? Czy z przodu lub tyłu jest zamontowany bagażnik lub koszyk? Czy błotniki są w zestawie? Jaki komputer sterujący jest zamontowany w rowerze? Jakie opcje oferuje? Jakie akcesoria są oferowane w zestawie, a jakie musiałbyś dokupić? Jaki silnik posiada rower, który chcesz wybrać, jakiej mocy i marki?

Wszystkie te czynniki musisz wziąć pod uwagę, aby uzyskać jak najlepszy, zoptymalizowany pod twoje potrzeby efekt końcowy. Nie bój zadawać się pytań – wręcz przeciwnie! Pytaj o każdy szczegół, który uważasz, że mógłby wpłynąć na jakość Twojej jazdy lub rozwiać Twoje wątpliwości!

Dopasuj rower do swoje potrzeb

Złotą zasadą podczas kupowania roweru – tradycyjnego bądź elektrycznego, jest szukanie modelu pasującego do budowy Twojego ciała. Ważne jest, abyś czuł się jakby dany rower złożono właśnie dla Ciebie.

Najważniejsze jest odpowiednie dopasowanie rozmiaru roweru – chodzi tu o rozmiar ramy, w oparciu o Twój wzrost. Innym czynnikiem jest odpowiednia geometria ramy, która zdeterminuje w jaki sposób będziesz na rowerze siedział. Jeśli sam nie jesteś pewien jaki rower byłby odpowiedni dla Ciebie, w Internecie możesz znaleźć sporo sklepów/punktów specjalizujących się właśnie w dobieraniu wymiarów dwóch kółek specjalnie pod Ciebie.

Pamiętaj też żeby nie śpieszyć się z wyborem. Dokładnie przyjrzyj się różnym modelom. Jeśli istnieje taka możliwość, wykonaj jazdę próbną. W końcu zakup ebike to inwestycja, która zostanie z Tobą na lata. Upewnij się więc, iż jest ona trafna.

Podsumowanie

Mamy nadzieję że powyższy artykuł pomógł Ci w wyborze pierwszego roweru elektrycznego. Wiadomo, że kiedy jest się nowicjuszem wszystkie parametry i techniczny żargon mogą się wydać przytłaczające. Jednak jak widzisz, nie taki Diabeł straszny jak go malują.

Jeśli masz więcej pytań odnośnie wyboru roweru elektrycznego lub jesteś zainteresowany ebike’iem marki Uone, zapraszamy do kontaktu przez mail: uone@road24.pl, facebooka, twittera i instagrama!

Zapraszamy też do naszego sklepu internetowego, gdzie możesz dokładnie przestudiować wszystkie oferowane przez nas modele rowerów elektrycznych.

Podobne artykuły

X