Najczęstsze awarie silników w rowerach elektrycznych
Posiadasz rower elektryczny i zastanawiasz się jak usterki mogą Cię zaskoczyć? A może zastanawiasz się nad zakupem własnych elektrycznych dwóch kółek, ale najpierw chciałbyś wiedzieć jak bardzo są one awaryjne? W tym artykule, przedstawimy Ci kilka najczęstszych problemów silników występujących w rowerach elektrycznych! Przeczytaj ten artykuł, a nic nie zaskoczy Cię podczas eksploatacji e-pedelca!
SPIS TREŚCI
- Czy rowery elektryczne są awaryjne?
- Silnik rowery elektrycznego
- Najczęstsze awarie silników elektrycznych
Czy rowery elektryczne są awaryjne?
Zastanawiając się nad zakupem roweru elektrycznego zapewne jedną z pierwszych myśli, które przychodzą Ci do głowy zaraz po cenie i modelu to jego skomplikowana budowa, przez którą rower może być bardziej awaryjny. W końcu jak pisaliśmy w poprzednich artykułach e-bike do tanich nie należy, dlatego chciałbyś zapewne żeby ta inwestycja spłaciła się maksymalnie jak to możliwe. Zadajesz sobie więc pytanie: czy elektryczny pedelec będzie się psuł?
Cóż, niestety nic nie jest wieczne i w tym przypadku awarie nie oszczędzają również rowerów elektrycznych. W celu wyjaśnienia tematu musimy się w niego troszkę bardziej zagłębić. Otóż awaryjność Twojego roweru będzie zależała od wielu czynników, takich jak jakość użytych komponentów, producent, model czy styl i częstotliwość użytkowania. Jak więc widzisz, przez występowanie wielu zmiennych trudno jest odpowiedzieć wprost „tak” lub „nie” na pytanie o awaryjność elektrycznych jednośladów. Na pewno rower elektryczny będzie mógł mieć większą tendencję do awarii niż jego klasyczny kuzyn, ze względu na posiadanie większej ilości elektrycznych komponentów, z których jest złożony. Więcej na ten temat opisaliśmy w poprzednim artykule [LINK].
Sercem i najważniejszym komponentem roweru elektrycznego jest silnik elektryczny. To dzięki niemu Twój rower jest napędzany, a ty możesz się cieszyć jazdą przed siebie, uzyskując wspomaganie w pokonywaniu wzniesień, krętych ścieżek, czy długich tras. W dużym skrócie, silnik połączony jest ze sterownikiem roweru, który rozdziela zasilanie oraz wszystkie parametry, regulując moc i prędkość wspomagania elektrycznego. Cały układ zakończony jest kontrolerem, na którym użytkownik ustala siłę wspomagania oraz może podejrzeć aktualną prędkość czy ilość przejechanych kilometrów.
Najpopularniejsze są dwa rodzaje silników elektrycznych montowanych w rowerach tj.: mid-drive oraz hub-drive. Napisaliśmy obszerny artykuł odnoszący się do tematu jak te silniki działają oraz który powinieneś wybrać [LINK]. Tutaj przypomnimy tylko, że mid-drive to silnik centralny, który znajduje się przy korbie pedałowej, natomiast hub-drive to silnik w piaście koła, najpopularniejszy występuje w tylnym kole (choć można znaleźć takie w przednim).
Silnik elektryczny jest dość skomplikowaną konstrukcją (zwłaszcza mid-drive) i jeśli jest słabszej jakości, lub jeśli nie dbasz o niego odpowiednio, może sprawiać problemy. Poniżej przybliżymy najczęstsze awarie jakie mogą wystąpić w silnikach rowerów elektrycznych.
Najczęstsze awarie silników elektrycznych
Awarii w silnikach elektrycznych oraz komponentach współpracujących można napotkać sporo i jeśli chcielibyśmy opisać je wszystkie, ten artykuł stałby się bardzo obszerny i mógł by zyskać miano pracy naukowej. Postanowiliśmy więc opisać 7 najczęstszych problemów, które mogą wystąpić podczas użytkowania Twojego roweru:
- Przegrzewanie się silnika – Jest to częsty problem, którego główną przyczyną jest nadmierne obciążenie tej części lub długotrwałe, nieprzerwane użytkowanie np. na najwyższych obrotach. Niewłaściwe chłodzenie, brak wentylacji, niewłaściwa konserwacja oraz zbyt wysokie napięcie zasilania mogą również prowadzić do przegrzewania się silnika elektrycznego. Ten problem może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych i elektrycznych roweru, a częstotliwość jego występowania zależy od intensywności użytkowania, warunków otoczenia i jakości konserwacji.
Jak zapobiegać: Aby zapobiec występowaniu tego problemu, ważne jest regularne sprawdzanie stanu silnika oraz dbanie o odpowiednie chłodzenie i smarowanie układu.
- Hałas podczas pracy silnika – Jest to kwestia, która może być uciążliwa dla użytkownika i może sygnalizować potencjalne problemy techniczne. Przyczyny hałasu mogą być różnorodne ale często wynikają z luźnych lub zużytych komponentów wewnątrz silnika, takich jak łożyska, zębatki czy wały. Dodatkowo, zanieczyszczenia lub uszkodzenia w zespole napędowym mogą prowadzić do wydobywania się niepożądanych dźwięków. Hałas z silnika elektrycznego może występować w momencie jego działania, zarówno podczas jazdy, jak i podczas postoju. Taka sytuacja może świadczyć o potrzebie przeglądu i ewentualnej naprawy. W niektórych przypadkach może być konieczne wyregulowanie lub wymiana uszkodzonych części w celu przywrócenia sprawności pracy silnika.
Jak zapobiegać: Warto regularnie monitorować hałas wydobywający się z silnika elektrycznego i reagować na wszelkie niepokojące dźwięki, konsultując się z doświadczonym serwisem rowerowym w celu dokładnej diagnozy i naprawy. Także regularne przeglądy i zachowanie części w czystości mogą zapobiec powstawaniu tego rodzaju problemu.
- Wibracje– są powszechnymi problemami w silnikach rowerów elektrycznych, które mogą być następstwem różnych czynników, takich jak niewłaściwe wyważenie wirnika, luzy w łożyskach, mechaniczne uszkodzenia części obrotowych lub niewłaściwe działanie zespołu układu napędowego. Te problemy mogą prowadzić do nieprzyjemnych wrażeń podczas jazdy, a także mogą wskazywać na poważniejsze uszkodzenia silnika. W przypadku wystąpienia silnych wibracji, konieczne może być skonsultowanie się z profesjonalnym serwisem rowerowym w celu dokładnej diagnozy i naprawy. Problem wibracji bardzo często występuje w parze z nietypowym hałasem podczas pracy silnika.
Jak zapobiegać: Aby zminimalizować niechciane wibracje podczas jazdy, zaleca się regularne sprawdzanie i konserwację silnika, a także unikanie nadmiernego obciążania lub eksploatacji w trudnych warunkach terenowych.
- Korozja i zanieczyszczenia – to powszechne problemy, które mogą wystąpić w silnikach elektrycznych, zwłaszcza gdy są one eksploatowane w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz, śnieg, błoto lub sól na drogach zimą. Korozja może powodować uszkodzenia elementów metalowych, takich jak obudowa silnika, koła zębate czy połączenia elektryczne, co może prowadzić do spadku wydajności i trwałości silnika. Zanieczyszczenia, takie jak kurz, piasek czy pył, mogą natomiast gromadzić się wewnątrz silnika i utrudniać jego pracę, prowadząc do przegrzewania się oraz uszkodzeń wewnętrznych elementów. W przypadku wykrycia korozji lub zanieczyszczeń, konieczne może być przeprowadzenie dokładnego czyszczenia i konserwacji w profesjonalnym serwisie, a także ewentualna wymiana uszkodzonych elementów.
Jak zapobiegać: Aby zapobiec korozji i zanieczyszczeniom, zaleca się regularne czyszczenie i konserwację silnika oraz unikanie ekspozycji na wilgoć i zanieczyszczenia. Dodatkowo, stosowanie odpowiednich osłon i pokrowców może pomóc w ochronie silnika przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.
- Uszkodzone łożyska – Uszkodzenie łożysk może prowadzić do hałasu, drgań, a nawet całkowitego zatrzymania pracy silnika. Ta usterka występuje zazwyczaj w wyniku normalnego zużycia części, niewłaściwej konserwacji, eksploatacji w trudnych warunkach lub braku smarowania. Łożyska silnika są elementem, który ulega regularnemu zużyciu, zwłaszcza podczas intensywnego użytkowania roweru elektrycznego. Jest to jedna z najczęstszych przyczyn awarii silników elektrycznych i może wystąpić nawet po stosunkowo krótkim okresie użytkowania. Jeśli łożyska Twojego roweru zostaną uszkodzone, może to generować nietypowy hałas, a jedynym rozwiązaniem jest wizyta w serwisie rowerowym. Warto dodać, że problem ten dotyczy tylko rowerów z silnikiem centralnym, silniki w piaście charakteryzują się układem bez szczotkowym – w związku z tym problem ten jak wiele innych ich nie dotyczy.
Jak zapobiegać: Regularna konserwacja, w tym smarowanie łożysk i regularne sprawdzanie ich stanu, może pomóc w zapobieganiu tego rodzaju problemom.
- Uszkodzone magnesy – Uszkodzenie magnesów w silnikach elektrycznych rowerów to problem, który może prowadzić do utraty mocy, braku przyspieszenia, szumów i wibracji. Magnesy mogą ulec uszkodzeniu w wyniku silnego uderzenia, nadmiernego obciążenia lub nieprawidłowego montażu. Częstość występowania tego problemu może być zróżnicowana i zależy od jakości materiałów użytych do produkcji magnesów oraz warunków eksploatacji roweru. W przypadku wykrycia takiej usterki, konieczna może być wymiana magnesów lub zespołów części, a naprawa powinna być wykonana przez specjalistę.
Jak zapobiegać: Aby zapobiec uszkodzeniom magnesów, ważne jest regularne sprawdzanie stanu technicznego silnika.
- Uszkodzenie izolacji– Problem ten polega na uszkodzeniu lub złamaniu warstwy izolacyjnej, która chroni przewody elektryczne przed zwarciami i przepięciami. Uszkodzenie izolacji może być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak przeciążenia prądowe, wibracje, wilgoć, uszkodzenia mechaniczne, wysoka temperatura lub starzenie się materiałów izolacyjnych. Skutkiem tego może być wystąpienie zwarć lub przepięć, co może prowadzić do uszkodzenia silnika lub innych elementów układu elektrycznego roweru. W przypadku wykrycia uszkodzonej izolacji, konieczne może być jej naprawa lub wymiana, aby zapewnić bezpieczną i niezawodną pracę silnika elektrycznego.
Jak zapobiegać: Aby zapobiec uszkodzeniu izolacji, zaleca się regularną kontrolę stanu izolacji oraz unikanie ekstremalnych warunków eksploatacji, które mogą prowadzić do przeciążeń i uszkodzeń.
Serwis rowerów elektrycznych by Uone
Jak wspominaliśmy powyżej, wyszczególnione problemy to tylko czubek góry lodowej. Silniki elektryczne mogą być mocno awaryjne, szczególnie jeśli są to tanie części wątpliwej jakości. Ważnym jest, aby zapobiegać awariom poprzez regularne czyszczenie roweru oraz prawidłowe użytkowanie. Sposobem, który pozwoli Ci wcześnie wyłapać takie problemy, są regularne sezonowe przeglądy stanu technicznego Twojego jednośladu.
Tutaj chcielibyśmy polecić serwis rowerów elektrycznych by Uone – jeśli jesteś z Poznania, a szczególnie z okolic Podolan, możesz przyprowadzić swoją maszynę do naszych specjalistów! Nie ważne czy jest to regularny przegląd, czy poważna awaria silnika, postaramy się, aby Twój rower jak najszybciej trafił z powrotem na drogę!
Jak więc widzisz awarii silników może być wiele, ale jeśli dbasz o swój rower, na pewno nie będą się one często zdarzały. Jeśli już jednak potrzebujesz przyprowadzić rower elektryczny do naprawy, zapraszamy do naszego serwisu na ul. Strzeszyńskiej 35/37 w Poznaniu. Możesz też skontaktować się z nami mailowo: uone@road24.pl lub telefonicznie: 881 576 076.