Race: Deska SUP na jezioro, zawody i trening
Race: Deska SUP na jezioro, zawody i trening
Startujesz w zawodach paddleboardingowych? Zastanawiasz się jaka deska SUP na jezioro, rzeki i morze będzie najszybsza? Dobrze trafiłeś! Przedstawiamy deski SUP Race – wyspecjalizowane wyścigówki, najszybsze wśród wszystkich kategorii desek SUP!
Co to deska SUP Race?
Deska race jest długim i wąskim supem, rozwijającym duże prędkości – idealna podczas wyścigów czy wiosłowania wytrzymałościowego. Deski te bardzo często wytwarzane są ze specjalnego włókna węglowego tak, aby jak najbardziej zmniejszyć ich wagę.
Kluczowymi elementami, po których można rozpoznać deskę race są wąski pokład, szpiczasty nos, oraz długość: dla dorosłych najczęściej 14’, dla młodszych sup Riderów 11’6”-12’6”
Te wyspecjalizowane SUPy mogą być trudne do opanowania, szczególnie jeśli jesteś osobą początkującą w świecie wiosłowania na desce. Jednakże jeśli posiadasz już doświadczenie za pasem i załapiesz balansowanie na tej „wyścigówce”, będziesz sunął przed siebie zostawiając pozostałych daleko w tyle.
Jak wybrać deskę typu Race
Kupowanie tak specyficznego supa jak race może być dość stresujące – w głowie tłoczy nam się mnóstwo pytań, na które musisz poznać odpowiedź aby wybrać deskę idealną dla siebie. Jaką długość wybrać? Jaką szerokość? W jakich warunkach będę wiosłować? Co jest dla mnie ważniejsze: stabilność czy prędkość? Kupić deskę o konstrukcji sztywnej czy kupić deskę pompowaną?
W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania.
Długość
Jeśli bierzesz udział w wyścigach, zdajesz sobie sprawę, że istnieją dwie klasy (pod względem długości) desek typu race: 12’6”, 14’. Zanim jednak wdrożymy się w szczegóły, wyjaśnijmy, w jaki sposób długość wpływa na zachowanie SUPa na wodzie.
Jeśli ścigasz się od dłuższego czasu wiesz, że długość deski SUP jest najważniejszym czynnikiem podczas wybierania Twojego modelu. Od długości deski sup zależy w głównej mierze prędkość maksymalna Twojej jednostki, tak więc im dłuższa deska tym szybsza. Dłuższe deski zazwyczaj też lepiej utrzymują kurs podczas wiosłowania, co także może wpływać na szybkość, gdyż mniej razy będziesz musiał potencjalnie przełożyć wiosło podczas wyścigu.
Z drugiej strony, krótsze deski są bardziej zwrotne i lepiej radzą sobie na „niespokojnych wodach” (np. na zawodach w surfowaniu, wyścigach na morzu itd.).
Więc jaką długość powinieneś wybrać?
14’ jest najpopularniejszą klasą wyścigów supowych na całym świecie. Dla tej długości organizowanych jest też najwięcej wydarzeń więc jeśli zamierzasz brać udział w regatach lepiej zainwestować w powyższą długość. Jest to również graniczna długość deski sup dopuszczona na seniorskich wyścigach, tak więc nikt w wyścigu nie będzie miał dłuższej jednostki i raczej mało prawdopodobne żeby ktoś miał krótszą stawiając się w trudnej sytuacji już na starcie. Czy to oznacza że będziesz zdyskwalifikowany jeśli posiadasz/chcesz kupić krótszą deskę? Raczej nie. Znacząco jednak ograniczysz prędkość, a co za tym idzie – szanse na zwycięstwo. Oczywiście są zawody w których krótsza deska będzie bardziej opłacalna: wcześniej wspomniane wyścigi techniczne na wzburzonym morzu lub w mniejszym zakresie trasa która wymaga dużej ilości skrętów i zawracania. Generalnie jednak możesz przyjąć, że 14’ jest standardem podczas regat.
Należałoby tutaj jednak wspomnieć o wyścigach juniorskich, w których długość desek ograniczona jest odgórnie np. z ramienia ICF (International Canoe Federation) do długości 381cm tj. 12’6”.
Szerokość
Szerokość jest drugim istotnym parametrem podczas zakupu deski race. Może brzmimy jak zepsuta płyta, ale lepiej unikać niedomówień: szerokość = stabilność. Posiadanie dobrej stabilności jest kluczem do zwiększenia swoich szans w wyścigu.
Zawodowcy zapewne nie będą mieli problemów z ujarzmieniem sztywnego SUPa o szerokości 21”, 20” lub węższej. Zakładając jednak że nie jesteś 100% zawodowcem i nie szukasz sztywnego supa – tylko te spotykane są w tak ekstremalnie wąskich rozmiarach to 24” powinno być absolutnym minimum w przypadku desek pompowanych. Początkujący sup riderzy, z mniejszym doświadczeniem powinni rozejrzeć się za deską o szerokości między 25” a 27”.
Należy też pamiętać, że każda deska tego typu prowadzi się nieco inaczej. Abstrahując od konstrukcji sztywnych supów, w samych deskach pompowanych typu race można spotkać przysłowiowe „cuda na kiju”. Nakładki na dziób, dodatkowe usztywnienia, różne kształty… tak więć jeśli masz wątpliwości, zapytaj się bardziej doświadczonych znajomych lub producenta desek którymi jesteś zainteresowany. Zapraszamy także do wysyłania swoich pytań na naszego maila: uone@road24.pl, z pewnością pomożemy w doborze idealnej deski.
Ogólnie jednak wybierając deskę możesz zapamiętać jedną zasadę: Nie kupuj za wszelką cenę najwęższej deski gdyż może Ci ona sprawić nie lada problem na wodzie. Postaraj się przetestować sprzęt przed zakupem i poczytaj opinie wśród doświadczonych użytkowników desek sup typu race!
Sztywność
Oczywiście deski sup wykonane z włókna węglowego mają nieporównywalnie większą sztywność niż wszystkie deski pompowane, jednakże niektóre deski pompowane typu race dorównują sztywnością tym nieco droższym i profesjonalnym konstrukcjom. Warto przypatrzyć się deskom marki Starboard, nowemu Uone Viper 14’ z dodatkowym usztywnieniem czy Red paddle Race 14’.
Generalnie należy pamiętać, że czym dłuższa i węższa deska tym z założenia mniej sztywna dlatego też producenci wprowadzają wszelakie, nierzadko tylko sobie znane technologie, które umożliwiają dodatkowe usztywnienie tych wyspecjalizowanych konstrukcji. Unikaj jak ognia jak najwęższych desek o długości 14’ niczym nie usztywnionych, ponieważ w takim przypadku na wyścigu czy treningu będzie przed sobą pchał mnóstwo wody stojąc na wygiętym bananie.
Rodzaje finów
Finy poprawiają stabilność, ślizg oraz zapewniają, że deska płynie prosto – bez nich zapewne pływałbyś w niekończącym się kółku! Ale jakie finy są najlepsze dla deski race?
Wybranie rodzaju fina zależy od kilku czynników: osobistych preferencji, dyscypliny wyścigu oraz warunków w jakich będziesz pływać. Nie wdawając się w zbytnie szczegóły – długość, kąt nachylenia i pole powierzchni fina wpływają na zachowanie Twojej deski na wodzie.
Zazwyczaj im dłuższa płetwa tym bardziej stabilnie płynie deska i tym łatwiej utrzymać ją w linii prostej. Długie finy najlepiej nadają się na wyścigi po jeziorach.
Krótszy fin bardziej nadaje się do technicznych zawodów z dużą ilością zakrętów, ponieważ poprawia zwrotność deski. Taki fin zabierzemy ze sobą nad morze lub na płytkie wody, jednak wprawiony zawodnik nie będzie miał problemu z zawracaniem na długim finie, gdyż może wykorzystać kicker, o którym poniżej.
Jeśli natomiast wiesz, że będziesz ścigać się w wodach pełnych alg, wodorostów i innych roślin, powinieneś rozważyć płetwę z dużym kątem nachylenia – dzięki temu nie zaplątasz się w wodną roślinność.
Warto zanotować też rodzaj bazy w którą montujesz swoją płetwę – zazwyczaj są to skrzynki statecznikowe w systemie us box, najlepiej jeżeli są wykonane z włókna szklanego.
Elementy deski Race
Wybierając deskę race należy też zwrócić uwagę na inne czynniki – są to m.in. uchwyty, smyczka czy mata EVA. Przyjrzymy się krótko każdemu z tych elementów.
–uchwyty
Powinny znajdować się w pozycji która jest dla ciebie najwygodniejsza. W przypadku zawodów, na których konieczne jest wbieganie z deską do wody warto zakupić deskę z dwoma uchwytami po bokach maty antypoślizgowej nieco ponad miejscem, w którym zazwyczaj się stoi. Pomogą Ci one w odpowiednim trzymaniu deski i szybkim wskoczeniu na jej pokład po złapaniu kontaktu z wodą!
–smyczka
Smyczka i jej mocowania to kolejny ważny element. Po pierwsze, jeśli producent nie oferuje smyczki w zestawie z deską (choć powinien), należy zainwestować w smycz dobrej jakości. Nie chcesz przecież, żeby urwała się ona podczas wyścigu i zostawiła Cię daleko za własną deską w razie upadku do wody.
Po drugie rozważ w którym miejscu jest Ci wygodniej mieć ją przypiętą. Z reguły zawodnicy przypinają leasha z tyłu deski ale zdarzają się też osoby przypinające smyczkę z przodu – unikają one wówczas plątania się jej pod nogami podczas robienia nawrotów. Absolutną koniecznością jest żeby tylne mocowanie smyczki tzw . d-ring znajdowało się za kickerem, o którym wspomniano poniżej.
–maty EVA – antypoślizgowe
Maty pokładowe na desce są podstawowym elementem zapewniającym Twoją przyczepność do deski. Dzięki odpowiedniej jakości macie EVA rozmieszczonej w odpowiednich miejscach utrzymasz równowagę na swojej desce nawet podczas nagłych skrętów lub pokonując duże fale. Kupując więc własną deskę warto przyjrzeć się jaki układ maty antypoślizgowej proponuje sprzedawca!
–kicker
To specjalna część zwieńczająca matę antypoślizgową na desce typu race. Jest to wzgórek znajdujący się w rufowej części supa, służący do wykonywania nawrotów na bojkach podczas zawodów. Powinien być on mocno przytwierdzony do powierzchni deski i posiadać odpowiednią wysokość tak żeby zawodnik mógł spokojnie oprzeć na nim stopę wykonując piwoty. Ważnym aspektem jest również fakt, że kicker w pompowanych deskach nie powinien znajdować się na linii składania/ załamania deski, ponieważ w takim przypadku ulegnie on odklejeniu.
Podsumowanie
W tym krótkim artykule wyjaśniliśmy co to takiego deska SUP Race i na co zwrócić uwagę podczas zakupów. Mamy nadzieję że tym sposobem pomogliśmy w wyborze tej idealnej race’owej jednostki dla Ciebie! Pamiętaj oczywiście, że deski pompowane, na których skupiliśmy się naturą rzeczy w tym artykule nie mają na wodzie przewagi nad jednostkami kompozytowymi wykonanymi np. z włókna węglowego. Przewagą supów pneumatycznych natomiast są mobilność i zdecydowanie niższa cena.
Zapraszamy też do naszego sklepu, oferującego model race – Uone Viper 14’ najwyższej jakości, który sprawi że z pewnością poczujesz wiatr we włosach! Jeśli natomiast wciąż nie jesteś pewien zakupu, lub masz więcej pytań odnośnie desek SUP zapraszamy na wcześniej wspomnianego maila, facebooka, twittera lub instagrama!