Rower elektryczny czy klasyczny?
Rower elektryczny czy klasyczny?
Rower elektryczny czy klasyczny – o to pytanie które w ostatnich latach coraz bardziej zaprząta głowę wszystkim, którzy planują przesiąść się na dwa kółka. Jakie różnice istnieją miedzy nimi? Co lepiej wybrać i dlaczego?
Odpowiedzi na te pytania, znajdziesz w tym artykule!
Co wybrać?
Jeśli dopiero rozpoczynasz przygodę z jednośladami lub zdecydowałeś się na powrót do tego sposobu przemieszczania się po wielu latach przerwy to zrozumiałe iż zrobienie pierwszej dłuższej wycieczki może wydać się przytłaczające. Szczególnie, iż rowery zmieniły się i ewoluowały przez chociażby ostatnią dekadę. Doskonałym tego przykładem są właśnie rowery elektryczne.
Ale co to jest ebike i czym różni się od klasyka, co wybrać? W tym artykule omówimy niektóre z różnic między rowerami klasycznymi, a elektrycznymi tak aby nakierować Cię na podjęcie finalnej decyzji zakupowej. Zaczynając od ich ogólnego wyglądu poprzez różnice w mechanice i samej jeździe. Jeśli więc stoisz przed wyborem: ebike czy klasyk, czytaj dalej!
Wygląd I mechanika
Na pierwszy rzut oka tradycyjny rower i elektryk wyglądają bardzo podobnie. Także laik nie zauważy większych różnic jeśli nie przyjrzy im się ze szczególną uwagą. Dużo ludzi z kolei słysząc „rower elektryczny” wyobraża sobie skuter albo mały motocykl, który totalnie nie ma nic wspólnego z klasycznym rowerem. Jest to oczywiście nieprawda. Rower elektryczny to summa summarum zwyczajny rower wyposażony w dodatkowy napęd w postaci silnika elektrycznego i dodatkowy osprzęt. Co to za dodatkowy osprzęt?
Ten najbardziej zauważalny to bateria (zazwyczaj montowana na ramie), silnik oraz często komputer. Bateria zasila silnik (Mid Drive – napęd centralny; lub Hub Drive – napęd w przednim lub tylnim kole), który zapewnia asystę podczas gdy Ty pedałujesz. Ta asysta w zależności od jej poziomu (wybieranego na komputerze) pomaga w jeździe elektrykiem. Duża część ebike’ów posiada też wbudowaną przepustnicę, którą możesz sterować np. kciukiem (klasa rowerów L1e-A lub L1e-B).
Apropos mechaniki ta w elektrykach oprócz klasycznego osprzętu dostępnego w obu przypadkach jest bardziej zaawansowana, a co się z tym wiąże wymaga dokładniejszego serwisu oraz dbania o swój jednoślad! Serwis mechaniczny silnika, sterownika czy elektroniki jest bardziej kosztowny niż serwis przerzutki czy hamulców, zatem przy zakupie dokonuj decyzji świadomie wybierając sprzęt z długoletnią gwarancją tak jak w przypadku rowerów elektrycznych marki Uone (3 lata).
Natomiast jeśli rozpatrujemy tylko sam wygląd, elektryki I klasyki są bardzo podobne. Posiadają tożsame koła, sztyce, korby, amortyzatory, ramy, kierownice, hamulce, przerzutki, siodła, pedały, błotniki, światełka, rączki, siodełka, zębatki czy bagażniki. Tak jak wspominaliśmy, na pierwszy rzut oka – obserwując tego typu pojazd z daleka nie zauważysz prawdopodobnie znaczących różnic.
Jakość jazdy
Bardzo ważny temat, szczególnie jeśli planujesz regularnie przemieszczać się z miejsca na miejsce, np. do pracy. Czy jakość jazdy elektrykiem jest lepsza, gorsza czy porównywalna do jazdy klasykiem? Prawdę mówiąc, sytuacja wygląda bardzo podobnie. Dlaczego więc warto wybrać elektryka?
W tradycyjnym rowerze polegasz tylko i wyłącznie na sile własnych nóg. Oznacza to, iż większe prędkości rozwiniesz tylko poprzez mocniejsze pedałowanie. Nie wspominając już o przyspieszaniu przy jeździe na stromych wzniesieniach.
Na ebike’u także zaczynasz od pedałowania i nie musisz włączać silnika jeżeli nie chcesz. Jednak po jego aktywacji możesz poczuć znaczącą ulgę – w zależności od poziomu asysty, który ustawisz. Oczywiście przejście na elektryczne wspomaganie jest zazwyczaj bardzo płynne, także pedałowanie wciąż jest bardzo naturalne. Różnicą jest to, iż pedałujesz łatwiej, wkładasz mniej wysiłku aby pojechać dalej i szybciej.
Jeśli asysta wydaje Ci się zbyt delikatna/za mocna, możesz przestawić poziom mocy za pomocą komputera wysyłającego sygnał do sterownika znajdującego się najczęściej w ramie roweru. Jeśli obniżysz poziom mocy asysty, musisz włożyć więcej pracy w pedałowanie. Jeśli go podwyższysz – rower będzie bardziej wspierał Ciebie w przemieszczaniu się po drodze, podczas gdy Ty nawet się nie spocisz – w przypadku dojazdów do pracy w okresie letnim jest to argument nie do zbicia!
Prędkość
Jaką prędkość może osiągnąć ebike? Czy będzie on szybszy od klasyka? Oczywiście odpowiedź w dużej mierze zależy od kilku czynników. Po pierwsze od modelu, po drugie od tego, jak szybko jesteś wstanie jechać na tradycyjnym rowerze.
Przeciętna osoba (a więc ktoś kto nie jest sportowcem wyczynowym) jest wstanie na klasycznym rowerze osiągnąć średnią prędkość na dłuższym dystansie ca. 20km/h oraz wygenerować moc ca. 200-250W. Aby e-bike był (jeszcze) rowerem elektrycznym, może rozpędzić się do maksymalnie 25km/h z pomocą silnika. Po przekroczeniu tego progu, elektryczne wspomaganie powinno wyłączyć się i pozostaje nam tylko tradycyjne pedałowanie. Oczywiście są rowery które pojadą na silniku elektrycznym szybciej (nawet do 45km/h!), jednak wtedy pojazd taki klasyfikowany jest jako motorower elektryczny.
Oczywiście jeśli nie szukasz pojazdu wyścigowego, elektrykiem wciąż dotrzesz do celu o wiele sprawniej. Przede wszystkim nie wkładasz tyle wysiłku w pedałowanie. Elektryk także pomoże Ci utrzymać stałą prędkość podczas jazdy.
Koniec końców, ebike nie jest pojazdem, którym masz pędzić na złamanie karku, tylko łatwo i spokojnie docierać z punktu A do punktu B jak widać znacznie szybciej niż klasycznym rowerem!
Utrzymanie I serwis
Jak wspominaliśmy wyżej, podstawowy osprzęt pedelca jest taki sam jak w rowerze klasycznym. Znaczy to, że koszty ogólne utrzymania nie różnią się aż tak bardzo. Regularne pompowania kół, czyszczenie, sprawdzanie hamulcy, regulacja przerzutek oraz długookresowe przeglądy będą kosztować tyle samo w obu przypadkach. Różnicą jest tutaj przymus regularnego ładowania baterii – w końcu aby korzystać ze wspomagania elektrycznego bateria musi być w pełni naładowana. Jeśli tego nie zrobisz, Twój ebike będzie poruszał się jak każdy inny rower tradycyjny na jałowym biegu!
Jak wspomniano powyżej jedyną różnicą przemawiającą w tym przypadku na korzyść roweru klasycznego jest konieczność serwisowania układu elektrycznego pedelca (silnik, bateria, sterownik, osprzęt). Jednak tutaj najlepszym rowziązaniem jest zabezpieczenie się w postaci zakupu ebike z długoletnią gwarancją tak jak w Uone (3 lata). Jeśli jednak nie posiadasz gwarancji, a masz problem ze swoim elektrykiem to zapraszamy do naszego serwisu Uone. Z pewnością podołamy naprawie Twojego pojazdu elektrycznego.
Regulacje prawne
Ważny punkt, z którym powinien się zapoznać każdy zainteresowany zakupem elektryka. Rowery ogólnie, jako środek transportu podlegają prawnym regulacją określającym np. gdzie można się nimi poruszać. Ze względu na elektryczne wspomaganie, ebike objęty jest dodatkowymi obostrzeniami.
We wcześniejszym artykule pisaliśmy o podziale elektryków na rowery i motorowery. Jest to ważna klasyfikacja, gdyż motorowerem (mocnymi rowerami elektrycznymi) nie możesz poruszać się po ścieżkach i chodnikach – możesz jechać tylko ulicą.
Co więc jest rowerem elektrycznym, a co motorowerem?
Rower elektryczny to rower z silnikiem o max. mocy 250W mogący rozpędzić się do 25 km/h. Motorowerem elektrycznym jest wszystko co posiada przepustnicę (mimo iż wciąż może mieć ograniczenie do 25 km/h) oraz każdy model mogący rozpędzić się do 45 km/h i mający moc większą niż 250W!
Który rower jest odpowiedni dla CIebie?
Kiedy dokonujesz wyboru, czy zakupić rower tradycyjny czy elektryczny, musisz wziąć pod uwagę wiele czynników. Najpierw ustal jaki posiadasz budżet. Potem zadaj sobie pytanie: jak często i gdzie będziesz używać swojego roweru, a także czy zamierzasz używać go jako alternatywy dla samochodu?
Jeśli planujesz przesiąść się z samochodu na ekologiczny i szybszy (sprawdzone w Poznaniu) sposób przemieszczania się po mieście możesz poszukać z czystym sumieniem pedelca. Na pewno ułatwi Ci drogę do pracy bez kropli potu na Twoim czole. Jeśli planujesz wycieczki po leśnych ścieżkach, warto rozejrzeć się za fatbike lub rowerem górskim ze wspomaganiem elektrycznym.
Może zadajesz sobie też pytanie: czy ebike jest warty swojej ceny? Czy warto zainwestować dodatkowe parę tysięcy, zamiast rozejrzeć się za klasykiem? Ebike jest fantastycznym wyborem dla każdego, kto szuka łatwej i przyjemnej jazdy. Dodatkowo, jeśli nie jesteś w olimpijskiej formie lub jesteś osobą starszą, tudzież doznałeś kiedyś jakiej kontuzji, rower elektryczny z pewności znacząco odciąży Twoje ciało podczas jazdy. Jeśli jednak odległości, które będziesz pokonywać będą krótkie lub zamierzasz używać jednośladu rekreacyjnie, może rzeczywiście lepiej zakupić rower tradycyjny…
Koniec końców, wybór należy do Ciebie!
Podsumowanie
Jeśli rozważasz zakup nowego roweru elektrycznego ale nie możesz zdecydować się, który model będzie dla Ciebie odpowiedni albo masz więcej pytań odnośnie różnic między elektrykiem a klasykiem, zapraszamy do kontaktu przez naszego maila: uone@road24.pl.
Znajdziesz nas też na Allegro, facebooku, twitterze i instagramie!