Rower elektryczny jak motor – czy e-bike może zastąpić motocykl?
Rozważasz zamianę czterech kółek na dwa? Zastanawiasz się jednak co będzie lepszym wyborem – motocykl czy rower elektryczny? Niektórzy mogą się zaśmiać, przecież nawet te najlepsze rowery elektryczne nie mają tej samej mocy co motocykle. Czy to jednak prawda? Czy na rynku istnieje rower elektryczny, który porównywalnie do klasycznego motoru spalinowego będzie szybki i mocny? Czy poruszając się po mieście to moc powinna być wyznacznikiem przy wyborze jednośladu?
W celu poznania różnic między jednym i drugim pojazdem, zapraszamy do lektury poniższego artykułu!
SPIS TREŚCI
- Motocykl a rower elektryczny
- Porównanie różnych aspektów w rowerze elektrycznym oraz motocyklu
- Wady i zalety motocykli vs. rowerów elektrycznych
- Co wybrać?
- Podsumowanie
Motocykl, a rower elektryczny
Główną różnicą między wspomnianymi rodzajami pojazdów jest napęd, w motorze występuje silnik spalinowy, natomiast rower elektryczny wspomagany jest silnikiem elektrycznym – wciąż jednak użytkownik pedelca będzie musiał użyć mięśni swoich nóg, aby taki pojazd napędzić. Motocykle zazwyczaj są też znacznie cięższe i szybsze niż rowery elektryczne – wiele modeli motocykli osiąga prędkości porównywalne z najszybszymi samochodami dostępnymi na rynku.
Rowery elektryczne natomiast, w światle prawa mają ograniczoną prędkość maksymalną do 25km/h. Oczywiście możesz znaleźć modele, które takiego ogranicznika nie posiadają, lub możesz też zdjąć go na własną odpowiedzialność. Pamiętaj jednak, że wtedy taki elektryczny jednoślad przestaje być w oczach prawa rowerem, a staje się motorowerem!
Porównanie różnych aspektów w rowerze elektrycznym oraz motocyklu
Jak więc widzisz zgodnie z powyższym wstępem, istnieje kilka różnic pomiędzy omawianymi rodzajami pojazdów. Jeśli wciąż jednak zastanawiasz się nad tym, który z nich będzie lepszy dla Ciebie, należy wziąć pod uwagę kilka poniższych kryteriów:
Prędkość
Różnica w maksymalnej prędkości będzie najbardziej zauważalna pomiędzy motocyklem a rowerem elektrycznym mniej jeśli chcielibyśmy zestawić e-bike ze skuterem. Motocykle w większości przypadków konstruowane są po to, aby osiągać wysokie prędkości i przemieszczać się bardzo szybko. Na wielu z nich bez problemu pojedziesz nawet 100km/h i więcej, a na tych lepszych, szybszych i mocniejszych prędkość może osiągać nawet okolice 200km/h tylko czy w mieście jest Ci ona potrzebna?
Z kolei rower elektryczny przez wzgląd na regulacje prawne ma celowo ograniczoną prędkość i osiąga maksymalnie 25km/h. Oczywiście e-bike mogą pojechać szybciej, ale wymaga to ingerencji w sprzęt, co może nieść za sobą niepożądane skutki. Co się dzieje, kiedy zdejmiemy tą blokadę? Cóż, wtedy e-bike może nas przewieźć z prędkością ponad 50km/h. Niektóre najmocniejsze modele mogą osiągać nawet pod 100km/h, Co ciekawe na ten moment najszybszy istniejący rower elektryczny przekracza prędkość 140km/h.
Jak widać pedelce mogą zbliżyć się z prędkością do motocykli, jednak po pierwsze zdjęcie ograniczenia z 25km/h automatycznie przekreśla je prawnie jako „rower”, a po drugie, osiąganie tak dużych prędkości na rowerze elektrycznym jest o wiele bardziej niebezpieczne, niż na motorze. Dodatkowym niepożądanym aspektem po zdjęciu blokady prędkości może być utrata gwarancji producenta.
Paliwo
Większość motocykli potrzebuje regularnego tankowania paliwem, podczas gdy silniki rowerów elektrycznych zasilane są baterią, którą co jakiś czas trzeba naładować. Patrząc na rosnące ceny paliw, już na pierwszy rzut oka widać, że poruszając się e-bike’iem można sporo zaoszczędzić. Oczywiście, podłączenie baterii roweru elektrycznego do ładowania również będzie kosztować i Twój rachunek za prąd może ulec podwyższeniu. Wciąż jednak będzie to znacznie mniej niż regularne tankowanie benzyną.
Dodatkowo na wielu stacjach benzynowych znajdziesz teraz punkty do ładowania pojazdów elektrycznych, które są darmowe lub pobierają tylko symboliczną opłatę.
Praktyczność
Przy rozważaniu praktyczności i wygody, wybór między motocyklem a rowerem elektrycznym zależy od Twoich konkretnych potrzeb i okoliczności w jakich będziesz ich używał.
Motocykle mogą posiadać większą przestrzeń bagażową, co sprawia, że na dłuższe wycieczki będziesz mógł zabrać więcej potrzebnych lub tych bardziej niepotrzebnych 😉 rzeczy. Nic też nie przebije uczucia jazdy na motorze szosami w słoneczny letni dzień! Z drugiej jednak strony, motocykl wymaga tradycyjnego miejsca parkingowego, nie wjedziesz nim w naprawdę wąskie uliczki, no i zapomnij o przejażdżkach po leśnych ścieżkach.
Z drugiej strony rowery elektryczne cechują się większą zwrotnością i są bardziej kompaktowe, co sprawia, że są idealne do poruszania się po wąskich i zatłoczonych, miejskich uliczkach. Łatwiej nimi zaparkować, wymagają mniejszej przestrzeni do przechowywania i często posiadają kosze lub torby przeznaczone do przechowywania mniejszych bagaży. Jeśli liczysz na maksymalną kompaktowość, możesz zdecydować się na składany rower elektryczny! Taki model zabierzesz ze sobą nawet do pociągu czy tramwaju.
Jak więc widzisz, wszystko zależy od tego, gdzie będziesz używać swojego jednośladu.
Utrzymanie
Nie ma co do tego wątpliwości – jeśli chodzi o utrzymanie i konserwację, rowery elektryczne są o wiele mniej wymagające niż motocykle.
Oczywiście w obu przypadkach regularne przeglądy serwisowe są jak najbardziej wskazane. Rowery elektryczne jednak posiadają mniejszą ilość części, a ich elementy nie są tak skomplikowane jak elementy znajdujące się w motocyklu. Także średnie koszty naprawy roweru elektrycznego będą znacznie niższe niż te przy klasycznym motorze.
W rowerze elektrycznym możesz też spróbować samodzielnie dokonać niektórych prostych napraw (wciąż w głównej mierze jest to klasyczny rower), jednak dla pewności zawsze polecamy odwiedzić autoryzowany serwis rowerowy. W motorze takie wymiany oczywiście też są możliwe, ale jeśli nie jesteś ekspertem, niestety najczęściej będziesz musiał dokonywać napraw w dedykowanym serwisie.
Koszt
Motocykle mogą być (i zazwyczaj są) droższe – nowy model może sięgnąć spokojnie ponad 30-40 tysięcy złotych, a modele naprawdę z najwyższej półki mogą kosztować tyle co nowe samochody. Do tego dochodzą koszty ubezpieczenia, rejestracji, przeglądów i serwisów.
Rowery elektryczne także są droższe w porównaniu do swoich klasycznych odpowiedników, jednakże wciąż będą tańsze niż motocykle. Dobry e-bike możesz zakupić do 15 tysięcy złotych, natomiast jeśli poszukujesz czegoś wyróżniającego się znajdziesz modele, które zbliżą się cenowo do 30 tysięcy złotych. Pedelców nie musisz rejestrować w urzędzie, a jeśli nie chcesz nie musisz ich też ubezpieczać. Oczywiście jak pisaliśmy powyżej, do kosztów należy doliczyć cenę przeglądów oraz niezbędnych napraw serwisowych, ale nawet biorąc pod uwagę te czynniki, rower elektryczny będzie tańszym rozwiązaniem.
Prawa i ograniczenia
Aby legalnie poruszać się motocyklem po drogach publicznych potrzebujesz odpowiedniego prawa jazdy. W naszym kraju istnieje kilka kategorii takich uprawnień:
AM – kategoria zastępująca wydawaną kiedyś kartę motorowerową,
A1 – dla osób od 16 r.ż. uprawniająca do kierowania pojazdami o pojemności skokowej do 125 cm3 i mocy do 11kW,
A2 – tylko dla osób pełnoletnich, ta kategoria uprawnia do kierowania pojazdami o mocy do 35kW,
A – tylko dla osób pełnoletnich, uprawnia do kierowania praktycznie każdym rodzajem motocykla. Tutaj trzeba pamiętać, że o kategorię A możemy się ubiegać po ukończeniu 20 roku życia, jeśli od 2 lat posiadamy już uprawnienia kategorii A2. W przeciwnym razie tego rodzaju prawo jazdy możemy uzyskać dopiero po 24 roku życia.
Jak wspominaliśmy wcześniej, aby móc poruszać się legalnie motorem należy go zarejestrować i ubezpieczyć. Na drogach będą też obowiązywały Cię dokładnie te same prawa i obowiązki co kierowców innych pojazdów mechanicznych.
W przypadku rowerów elektrycznych, najważniejszym elementem do zapamiętania jest to, że tylko pojazdy które rozpędzą się do 25km/h i posiadają ograniczenie mocy do 250W są uznawane za rower. Spełniając te warunki nie trzeba takiego pojazdu rejestrować ani ubezpieczać, a na drodze obowiązują nas zasady ruchu dla rowerzystów. Jeśli zdejmiemy tak zwany „kaganiec”, wtedy nasz elektryczny jednoślad staje się motorowerem, a to już kwalifikuje go do innej grupy pojazdów i diametralnie zmienia zasady jego użytkowania.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat praw oraz przepisów odnośnie rowerów elektrycznych w Polsce, zapraszamy do poprzedniego artykułu [link]. W osobnym wpisie przeczytacie również dokładnie o zasadach poruszania się na rowerze po drogach publicznych [link].
Transport EKO
W dzisiejszym świecie, kwestie związane z ochroną środowiska odgrywają kluczową rolę w wyborze środka transportu. Rowery elektryczne stanowią bardziej ekologiczną alternatywę dla motocykli, ponieważ nie emitują żadnych substancji szkodliwych podczas ich eksploatacji. Wybierając e-bike, przyczyniasz się do zmniejszenia śladu węglowego i ograniczenia zanieczyszczeń powietrza oraz hałasu.
Więcej na temat, dlaczego rower elektryczny jest najlepszą w pełni ekologiczną opcją przeczytacie w tym artykule: [link].
Wady i zalety motocykli vs. rowerów elektrycznych
Podsumowując, spójrzmy teraz pokrótce na wady i zalety każdego z omawianych pojazdów.
Motocykl:
Zalety
- Mocne silniki i zdolności do osiągania wysokich prędkości,
- Idealne dla poszukiwaczy emocji i miłośników adrenaliny,
- Odpowiednie do długodystansowych wycieczek i jazdy po autostradach,
- Większa pojemność bagażnika do przewożenia bagaży,
- Rozbudowana infrastruktura umożliwiająca swobodne poruszanie się,
- Może dostarczyć poczucia wolności i przygody.
Wady
- Wyższe koszty początkowe i stałe wydatki (paliwo, ubezpieczenie, serwis),
- Wymaga regularnej konserwacji i okresowych napraw,
- Przyczynia się do zanieczyszczenia powietrza i hałasu,
- Ograniczona manewrowość w zatłoczonych obszarach miejskich,
- Większe ryzyko wypadków i obrażeń,
- Wymaga posiadania prawa jazdy i przestrzegania określonych przepisów.
Rower elektryczny
Zalety
- Przyjazne dla środowiska,
- Niższe koszty początkowe,
- Zmniejszone stałe wydatki (koszty ładowania, mniejsze koszty serwisu),
- Dostępne i łatwe w użyciu, nie wymaga dodatkowych uprawień do użytkowania,
- Idealne do krótkich dojazdów i mobilne,
- Zwinne i łatwe do manewrowania w zatłoczonych obszarach miejskich,
- Promuje aktywność fizyczną i korzyści zdrowotne,
- Cichsza praca i zredukowane zanieczyszczenie hałasem.
Wady
- Ograniczona prędkość i moc,
- Krótszy zasięg i ograniczona żywotność baterii – wymagające częstego ładowania niż silnik spalinowy,
- Mniejsza pojemność bagażnika do przewożenia bagaży,
- Mniej rozwinięta infrastruktura do poruszania się po drogach,
- Ograniczona na niektórych obszarach, dostępność stacji ładowania,
- Wymaga dodatkowego wysiłku fizycznego podczas pedałowania,
- Mniej odpowiednie do długodystansowych wycieczek, zakaz wjazdu na autostrady i drogi ekspresowe.
Co wybrać?
Wybór między motocyklem a rowerem elektrycznym zależy od różnych czynników, takich jak preferencje odnośnie stylu jazdy, budżet, świadomość środowiskowa i praktyczne potrzeby użytkownika. Motocykle zapewniają moc, prędkość i zdolności do pokonywania długich dystansów, ale wymagają wyższych nakładów finansowych i bardziej złożonego serwisu. Rowery elektryczne natomiast są bardziej przyjazne dla środowiska i ekonomiczniejsze. E-bike są idealne do poruszania się po miejskich obszarach i świetnie sprawdzają się podczas krótkodystansowych wycieczek.
Ostatecznie jednak, decyzja należy do Ciebie. Zastanów się więc czego Ty potrzebujesz oraz jak będziesz korzystał ze swojego nowego pojazdu. Niezależnie od tego co wybierzesz, na pewno poczujesz radość z jazdy Swoim własnym jednośladem!
Podsumowanie
W tym krótkim artykule zawarliśmy najważniejsze różnice między rowerami elektrycznymi i motocyklami. Tym samym, mamy nadzieję, że pomogliśmy Ci w podjęciu decyzji odnośnie tego, jaki środek transportu będzie najlepszy dla Ciebie.
Jeśli masz jednak więcej pytań, zapraszamy do napisania na naszego maila: uone@road24.pl.
Złapiesz nas też na facebooku lub instagramie!