Rower Elektryczny: Przepisy Prawne
Rower elektryczny przepisy prawne
W końcu po długich oczekiwaniach i mozolnym procesie wyboru, zakupiłeś swój pierwszy rower elektryczny! Radości nie ma końca! Nadchodzi jednak moment kiedy musisz wyjechać swoim pedelcem na drogę i… no właśnie. Co dalej? Gdzie faktycznie możesz poruszać się rowerem elektrycznym? Jakie obowiązują Cię nakazy? Gdzie nie wjedzie Twój rower elektryczny? Przepisy prawne mówią jedno! Chcesz dowiedzieć się co?
Czytaj dalej!
Prawna definicja roweru i roweru elektrycznego
Co to rower – każdy z nas wie. Zazwyczaj posiada dwa koła, ramę, siodełko i pedały. W słowniku języka polskiego znajdziemy taką definicję: „pojazd napędzany przez mięśnie nóg za pomocą pedałów, mający zwykle dwa koła, siodełko i kierownicę”. No ale właśnie, patrząc na stronę prawną, definicja roweru wcale nie musi być taka oczywista. Według Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej z dnia 28 kwietna 2022 roku dotyczącego Prawa o ruchu drogowym (Dz. U. 2022 poz. 988) rower to „pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem”.
No dobrze, ale co z rowerem elektrycznym? Kiedy możemy mówić, że zwykły rower staje się pedelcem? W tym samym w/w obwieszczeniu czytamy: „rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h” (Dział I, Art.2, punkt 47).
Jak więc widzisz rowerem elektrycznym nazwiemy tylko bardzo ścisłą grupę pojazdów wyposażonych w silnik elektryczny, który wspomaga naszą jazdę tylko podczas pedałowania. Asysta ta automatycznie powinna wyłączyć się gdy pojazd osiągnie prędkość 25km/h. Jednak czym w nomenklaturze prawa są pojazdy o mocniejszych silnikach niż 250W, posiadające np. manetkę lub ograniczenie do wyższej prędkości?
Kategorie rowerów ze wspomaganiem elektrycznym
O kategoriach rowerów ze wspomaganiem elektrycznym pisaliśmy wcześniej w TYM artykule, jednak gwoli przypomnienia krótko opiszemy je także w tym akapicie. Tak jak pisaliśmy wyżej, prawnie w Polsce rowerem elektrycznym może być tylko pojazd o napięciu do 48V i mocy silnika do 250W. Taki rower nie może być też wspomagany przez silnik przy prędkości wynoszącej ponad 25km/h. Co więc w przypadku, gdy posiadamy szybszy i mocniejszy pedelec?
Klasa 1: rowery elektryczne, do których odnoszą się powyższe opisy wynikającego z w/w obwieszczenia
Klasa 2: L1e-A: mocne rowery elektryczne. Pojazdy posiadające przepustnicę, lub manetkę gazu, o mocy maksymalnej silnika do 4kW i mogące się rozpędzić do 25km/h.
Klasa 3: L1e-B: motorowery elektryczne z mocą silnika do 4kW w przypadku przepustnicy lub 1kW w przypadku wspomagania pedałowania. Mogą rozpędzać się do 45km/h.
Czym można jeździć w Polsce? Obowiązujące ograniczenia
Zacznijmy może od Klasy 1. W związku z tym, że ta klasa jest oficjalnie uznawana za rower, poruszających się tym pedelcem obowiązują te same zasady co każdego rowerzystę. Jeśli twój e-bike posiada silnik do 250W nie musisz go rejestrować, ubezpieczać ani np. wyposażać w lusterka. Samodzielnie poruszać się nim także będą mogły dzieci od 10 lat (posiadające kartę rowerową), natomiast młodsze wsiądą na pedelca pod opieką osoby dorosłej. Według prawa o ruchu drogowym „kierujący rowerem (…)jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić” (Dział II, Rozdział 3, Oddział 11, Art. 33, punkt 1). Oznacza to więc, że jeżeli na danym odcinku drogi znajduje się ścieżka rowerowa, rowerzysta ma obowiązek poruszania się właśnie nią, nie ulicą. W innym przypadku skorzysta z ulicy.
Wciąż jednak istnieje kilka obostrzeń o których powinien pamiętać każdy posiadać roweru i roweru elektrycznego. Przede wszystkim gdy porusza się po jezdni, zabrania mu się „jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu” (Dział II, Rozdział 3, Oddział 11, Art. 33, punkt 3, podpunkt 1). Kierowca roweru powinien poruszać się poboczem zachowując szczególną ostrożność. Jedynym wyjątkiem, kiedy jazda obok innego pojazdu jest dozwolona jest moment, gdy rowerzysta „nie utrudnia (…) poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego” (Dział II, Rozdział 3, Oddział 11, Art. 33, punkt 3a).
Rowerzysta ogólnie zobowiązany jest do poruszania się ścieżką rowerową a nie chodnikiem. Istnieje jednak kilka wyjątków od tej zasady, m.in. gdy osoba poruszająca się na rowerze to dziecko poniżej 10 lat pod opieką dorosłego, gdy ograniczenie prędkości na drodze wynosi powyżej 50km/h i brak ścieżki rowerowej (tutaj chodnik musi mieć so najmniej dwa metry szerokości), lub gdy na zewnątrz panują trudne warunki pogodowe które mogłyby zagrażać zdrowiu lub życiu rowerzysty (Dział II, Rozdział 3, Oddział 11, Art. 33, punkt 5). Oczywiście gdy już wjedziesz na chodnik pamiętaj aby ustępować pierwszeństwa i dostosować prędkość jazdy do poruszających się po nim pieszych!
Co jeśli mam „mocniejszy rower elektryczny”?
A co jeśli posiadamy mocny rower elektryczny lub motorower, czyli pojazd klasyfikowany jako L1e-A lub L1e-B, inaczej mówiąc „pojazd dwu- lub trój kołowy zaopatrzony w (…) silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45km/h” (Dział I, Art.2, punkt 46)? Po pierwsze musimy go ubezpieczyć i zarejestrować. Po drugie musimy zaopatrzyć go w lusterko wsteczne. Takim motorowerem mogą się już poruszać tylko osoby pełnoletnie, lub niepełnoletni posiadający kartę motorowerową lub prawo jazdy kategorii A1. Dodatkowo nie skorzystamy już ze ścieżki rowerowej ani chodnika – możemy jeździć tylko po jezdni. W związku z tym kierowcę motoroweru obowiązują wszystkie te nakazy i zakazy, co każdego kierowcę motoru, skutera czy samochodu.
Jeśli jednak kupiłeś pojazd jeszcze mocniejszy lub zmodyfikowałeś go do mocy silnika powyżej 4kW oraz wspomagania elektrycznego powyżej 45km/h, niestety nie wyjedziesz nim na żadną publiczną drogę. Taką „bestią” możesz poruszać się tylko i wyłącznie po bezdrożach i terenach niezabudowanych.
Kary za nieprzestrzeganie przepisów
Zacznijmy od tego że poniższe kary obowiązują w roku 2023, co oczywiście może ulec zmianie w nadchodzących latach. Ile będzie Cię więc kosztować nieprzestrzeganie przepisów?
– Jazda po wpływem alkoholu: 1000-2500zł
-Jazda bez karty rowerowej przez osobę niepełnoletnią: 1500zł
-Jazda motorowerem bez dokumentów: do 5000zł plus sądowy zakaz poruszania się pojazdami mechanicznymi
-Przejechanie pedelcem po pasach bez zatrzymania i zejścia z roweru: 200zł
-Jazda rowerem niezarejestrowanym jako motorower, choć przepisy tego wymagają: do 500zł
-Jazda motorowerem po ścieżce dla rowerów: 100zł
Oczywiście pieniądze i kary to jedno. Ważniejszym jednak jest to, iż łamanie przepisów ruchu drogowego często może zagrażać zdrowiu i życiu Twojemu jak i każdego innego uczestnika ruchu.
Starajmy się więc podporządkowywać prawu i jeździć ostrożnie.
Podsumowanie
Prawo może być skomplikowane, tym bardziej jeśli dotyczy ono poruszania się po drodze. Mamy nadzieję jednak, że ten krótki artykuł pozwolił Ci zrozumieć zasady obowiązujące każdego właściciela roweru elektrycznego. Oczywiście wraz z czasem będą one mogły ulec zmianie lub aktualizacji. Jeśli tak się stanie na pewno o tym napiszemy!
Jeśli posiadasz więcej pytań odnośnie prawa obowiązującego osoby poruszające się na pedelcach, napisz do nas na : uone@road24.pl. Znajdziesz nas też na Allegro, facebooku, twitterze i instagramie!
P.S.
Nie trzeba chyba wspominać, że każdy posiadacz roweru powinien posiadać kask! Obowiązek wymagany przez prawo w przypadku klasy L1e-A i L1e-B! Obowiązek wymagany przez zdrowy rozsądek w przypadku klasy 1 (rowerów elektrycznych).