CiekawostkiRowery elektryczne

Rowery elektryczne: Ranking 6 najczęstszych problemów

Rowery elektryczne: Ranking 6 najczęstszych problemów

Rowery elektryczne zdecydowanie są zaawansowanym technologicznie wytworem współczesnej inżynierii. Dlaczego dokładnie? Długo by można opowiadać. Zaimplementowanie napędu elektrycznego do tego popularnego dwukołowca pokazuje tylko, jak daleko zaszedł technologiczny rozwój w zaledwie parę dekad. Pokazuje to też jakich zmian możemy spodziewać się w przyszłości. Pomimo jednak swojego geniuszu i wygody użytkowania, pedelce wciąż są podatne na uszkodzenia i awarie. Jakie więc problemy techniczne dręczą rowery elektryczne? Ranking poniżej powinien Wam pomóc w uniknięciu niektórych z nich!

Problemy elektryków

Każda maszyna, wynalazek czy urządzenie posiada w zestawie nieodłączną instrukcję obsługi, która rozjaśnia jak prawidłowo z niego użytkować. Powinniśmy znaleźć w niej również informacje związane z ogólną konserwacją produktu. Rowery elektryczne nie są wyjątkiem: do każdego pojazdu powinna być dołączona instrukcja objaśniająca sposób złożenia, bezpiecznego użytkowania oraz poprawnego dbania o swój jednoślad. Jednakże nawet te informacje nie zawsze uchronią twojego pedelca przed awarią.

Chcąc więc przygotować Was do sezonu rowerowego, sporządziliśmy krótki ranking 6 problemów, które można napotkać podczas regularnego użytkowania roweru elektrycznego, w kolejności od tych rzadszych do tych najczęściej spotykanych.

Problemy z mechaniką roweru

Wpierw warto ustalić, czy problem który występuje jest spowodowany awarią części mechanicznej, czy elektrycznej. Sflaczała opona jest tak samo irytującym problemem w elektryku jak w rowerze klasycznym, a może i bardziej ze względu na trudności z wymianą dętki w elektryku typu hub drive.  To samo tyczy się luźnego łańcucha, problemu z przerzutkami itd. Tak więc zawsze warto przeprowadzić ogólne oględziny, sprawdzając czy któraś z części nie jest luźna, nie zsuwa się, czy żadna ze śrubek nie została zagubiona. Te problemy dotyczą wszystkich rowerów, bez względu na to czy mają silnik czy nie ale zawsze warto zacząć oględziny właśnie od nich. Ich naprawa (zazwyczaj) jest szybka i bezproblemowa.

 

  1. Przepustnica

Jeśli Twój E-bike jest wyposażony w przepustnicę, możliwe że napotkasz problemy związane właśnie z nią, najczęściej wynikające z powodu niewłaściwego użytkowania. Jednym z częstych problemów jest zerwanie się przewodu, który łączy przepustnicę z układem elektrycznym roweru. Jak do tego dochodzi? Najczęściej przez skręcenie kabla łączącego. Skręcony kabel poddany jest dodatkowemu obciążeniu. Jeśli w tym momencie nagle zwolnimy uchwyt na przepustnicy, kabel może się zerwać. Aby zapobiec uszkodzeniu tego przewodu, należy delikatnie wciskać/puszczać dźwignię przyśpieszenia. Jeśli już dojdzie do przerwania kabla łączącego, wymiana jest stosunkowo tania, więc nie powinna obciążyć znacząco na Twojego portfela.

  1. Asysta pedałowania

Jeśli Twój jednoślad jest elektryczny, z pewnością posiada asystę pedałowania tzw. PAS. W takim przypadku możesz odczuć, że podczas jazdy pojawiło się dziwne pulsowanie, jakby wspomaganie elektryczne włączało się i wyłączało. Zazwyczaj dzieje się tak kiedy dojdzie do przemieszczenia czujników magnetycznych tworzących wraz z czujnikiem kadencji układ PAS. To z kolei powoduje błąd w systemie elektrycznym ebike i prowadzi do wyżej wymienionej pulsacji. Każdy rower ma trochę inny mechanizm wspomagania pedałowania ale w większości magnesy umieszczone są właśnie w korbie. Każda regulacja przerzutek, kół i pedałów może spowodować przemieszczenie magnesów i wpłynąć na prawidłowe funkcjonowanie roweru elektrycznego. Ten problem można rozwiązać, przysuwając magnesy z powrotem do czujnika momentu obrotowego za pomocą płaskiego śrubokręta. Jeśli masz z tym problem, możesz odwiedzić najbliższy punkt naprawy rowerów. Czujnik kadencji PAS może przestać w ogóle działać, a wtedy potrzebne jest wpięcie nowego w układ elektryczny roweru.

  1. Hamulce

Jeśli zdarzyło Ci się mieć małą stłuczkę czołową lub wstrząs gdzie główny impet przyjęła kierownica, mogło to znacząco nadwyrężyć dźwignie hamulcowe. Jeśli dźwignia hamulców nie działa jak powinna, automatycznie prowadzi to do jej bardziej intensywnej eksploatacji, np. mocniej i dłużej ją przytrzymamy żeby zatrzymać rower. Nadmierne użytkowanie hamulców w rowerze elektrycznym (spiętych z całym układem) może doprowadzić do włączenia przełącznika opóźniacza silnika. Jest to zabezpieczanie które blokuje włączenie silnika rowerowego.

W pierwszej kolejności musisz wymienić lub naprawić dźwignie hamulcowe. Istnieje też możliwość, że konieczna będzie wymiana samego przełącznika. Taka wymiana może być wykonana jedynie przez specjalistę. W wyjątkowej sytuacji, gdy nie jest możliwa natychmiastowa wymiana przełącznika, możesz odłączyć przewody łączące silnik z hamulcem. Pamiętaj jednak, że jest to rozwiązanie tylko w sytuacji awaryjnej, a dłuższe eksploatowanie roweru w ten sposób jest niebezpieczne, ze względu na rozłącznie systemu hamulcowego z systemem silnika ebike.

Aby uniknąć problemów z działaniem hamulców zaleca się regularne sprawdzanie klocków i tarcz hamulcowych oraz całego układu i wymianę ich w razie potrzeby. Nie chcesz przecież ryzykować swojego lub czyjegoś życia.

  1. Kable i połączenia

Czasami ze względu na wibracje i obciążenie jakim jest poddawany rower elektryczny podczas jazdy może dojść do poluzowania niektórych kabli łączących ze sobą cały układ elektryczny. Jeden luźny kabel lub rozpięte ich połączenie może zaburzyć funkcjonowanie pedelca lub całkowicie uniemożliwić jego użytkowanie. Najlepszym sposobem na uniknięcie tych problemów jest okresowy przegląd techniczny zrobiony przez profesjonalny serwis ebike.

  1. Silnik

Jeśli posiadasz rower elektryczny z napędem w piaście, jednym z powszechnych problemów może być pojawienie się dziwnego hałasu podczas pracy silnika. Jest to częste zjawisko wynikające ze zużycia elementów tworzących silnik, czyli wirnika lub stojanu. Czasami przyczyną takiego hałasu może być też luźna śrubka. Wymiana zużytej części może rozwiązać problem, ale jeśli hałas się utrzymuje, prawdopodobnie jest wynikiem powstającego tarcia, a łożyska silnika wymagają smarowania.

Kolejnym kłopotem może być całkowite zatrzymanie pracy silnika. Zazwyczaj oznacza to problem z kontrolerem. Być może wynika to też z luźnego połączenia (lub jego całkowitego braku) silnika i kontrolera – silnik nie otrzymuje energii elektrycznej, a więc nie może się włączyć. Aby rozwiązać ten dylemat, należy sprawdzić, czy kontroler działa poprawnie i czy jest prawidłowo połączony z silnikiem. W przypadku uszkodzenia części kontrolera lub okablowania, należy je wymienić.

1.Bateria

Bateria jest jedną z niezbędnych części roweru elektrycznego. Jest też jednocześnie najbardziej podatna na uszkodzenia, głównie z powodu swojego położenia i intensywności użytkowania.

Uszkodzenia baterii wynikają często z nieprawidłowej eksploatacji roweru elektrycznego; inną przyczyną może być czyszczenie za pomocą wody pod ciśnieniem, co prowadzi do gromadzenia się wilgoci w całym rowerze elektrycznym, a dokładniej w samej baterii. Przed każdym czyszczeniem dwukołowca, baterię należy wymontować i oczyścić osobno, specjalnym do tego celu środkiem. Nie należy instalować baterii, dopóki nie zostanie ona odpowiednio wysuszona.

Innym problemem jest nadmierna eksploatacja ogniw baterii. Nie wyłączanie napędu elektrycznego, oświetlenia lub doprowadzanie do całkowitego rozładowania akumulatora, prowadzą do degradacji tych części. Zarówno ekstremalne upały, jak i mrozy mają negatywny wpływ na żywotność baterii, jej wydajność oraz moc wyjściową. Szkodliwe jest też pozostawianie podłączonej ładowarki na długie okresy czasowe i nadmiernie ładowanie/ przeładowywanie akumulatora.

Jeśli nie chcesz nadwyrężyć swojego portfela podczas wymiany uszkodzonej baterii na nową, dbaj o „serce” swojego elektryka w odpowiedni sposób!

Podsumowanie

Rowery elektryczne są stosunkowo mało popularne na rynku, dlatego też konsumenci nie są jeszcze tak doświadczeni w prawidłowej eksploatacji i konserwacji swoich pojazdów. Mamy więc nadzieję, że ten krótki artykuł poszerzył nieco Twoją wiedzę na temat diagnozowania częstych problemów technicznych w Twoim pedelcu. Przede wszystkim jednak, mamy nadzieję że pomogliśmy rozjaśnić jak tych problemów uniknąć!

Jeśli masz więcej pytań na ten temat, lub chciałbyś zgłosić swój rower z jednym z powyższych problemów do naprawy (a jesteś z Poznania lub okolic), zapraszamy do kontaktu z naszym serwisem rowerowym przez maila: uone@road24.pl lub telefonicznie: 692 176 218.

Podobne artykuły

X